Øygard, Finnset og Akerø går videre

Prosten i Alta prosti Olav Øygard fikk samlet sett størst oppslutning i avstemningsrunden foran tilsetting av ny biskop i Nord-Hålogaland bispedømme.

Etter avstemningsrunden i sommer står disse tre igjen som kandidater til ny biskop i Nord-Hålogaland: Prost i Alta prosti Olav Øygard, domprost i Tromsø, Herborg Oline Finnset og Kirkerådets seksjonssjef for gudstjenesteliv og kultur, Hans Arne Akerø.

Deretter følger domprost i Tromsø, Herborg Oline Finnset og Kirkerådets seksjonssjef for gudstjenesteliv og kultur, Hans Arne Akerø.

Når Kirkerådet 24. september tilsetter Per Oskar Kjølaas etterfølger som biskop i Nord-Hålogaland, står valget mellom de tre som fikk størst oppslutning i denne avstemningsrunden. Til sammen har 238 stemmeberettigede instanser og ansatte satt opp tre navn i prioritert rekkefølge. Stemmer fra 2 stemmeberettigede ble forkastet.

Den kirkelige avstemningen har pågått i perioden fra 20. juni til 20. august. Disse har avgitt sine stemmer:
- menighetsrådene i Nord-Hålogaland bispedømme,
- prester i offentlig kirkelig stilling i Nord-Hålogaland bispedømme,
- vigslede kateketer, diakoner og kantorer i offentlig kirkelig stilling i Nord-Hålogaland bispedømme,
- prostene i de øvrige bispedømmer,
- professorer i teologiske fag ved de teologiske fakultetene og ledere av praktisk-teologiske utdanninger ved Det praktisk-teologiske seminar, Det teologiske Menighetsfakultet, Misjonshøgskolen og Kirkelig utdanningssenter i nord.

Kirkerådet sender nå melding om utfallet av avstemningen til Nord-Hålogaland bispedømmeråd og til biskopene med anmodning om å uttale seg om hvem av de tre kandidatene som totalt har fått flest stemmer, de anser mest skikket til å bli utnevnt. Biskopene grunngir sine uttalelser.

Kirkemøtet 2012 vedtok i nytt regelverk at Kirkerådet ved tilsetting av biskop må velge en av de tre med flest stemmer. Samtidig vedtok Kirkemøtet at førstestemmer gis vekting lik 1, andrestemmer lik 2/3 og tredjestemmer lik 1/3.

For å sikre lokal innflytelse i prosessen teller stemmer fra menighetsrådene 1/3, prester og andre i vigslede stillinger i det aktuelle bispedømmet 1/3 og nasjonale stemmer 1/3 (proster og teologiske professorer).

Vektingen av stemmene med utgangspunkt i fordeling av 100 "poeng", gir dette resultatet:
1. Øygard 30,29%
2. Finnset 26,47 %