250-årsjubileum for Hans Nielsen Hauge

I 2021 er det 250 år siden Hans Nielsen Hauge (1771 – 1824) ble født. Han var en kjent lekpredikant, industrigründer og samfunnsbygger. Tunsberg bispedømmeråd vil være med å markere dette jubileet, og her finner du oversikt over det som skjer i bispedømmet knyttet til jubileet. Nedenfor finner du også lenker til mer informasjon om Hauge og jubileet nasjonalt.

250-årsjubileum for Hans Nielsen Hauge

Haugespor

Forestillingen "Haugespor - Skaparånd, spetakkel... og strikkepinnar" som settes opp av Ryfylke Livsgnist er en solid teaterforestilling med fire skuespillere og musiker som skal turnere rundt i hele landet, og flere steder i både Buskerud og Vestfold vil denne forestillingen bli presentert.

Ryfylke Livsgnist sine nettsider svarer på hvorfor man setter opp et jubileumsspill om Hans Nielsen Hauge:

Vil du læra, le og bli riven med? Av myndige bondekoner, sjølvgode potetprestar, håplause lensmenn og trongsynte pietistar? Hans Nielsen Hauge og haugianismen er ein himmelsk lapskaus av kvardagsliv, åndsliv, næringsliv, fattigdom, rikdom, konfliktar og kreativ rekneskapsførsel. Haugerørsla har sett djupe spor i landet generelt og Vestlandet spesielt. Ryfylke Livsgnist presenterer eit historisk og humoristisk skråblikk på haugianismen, 250 år etter Hauge sin fødsel. Me trur jubileumsspelet kan hjelpa oss å sjå kvifor me blei som me blei her landet.

Følgende datoer er satt opp i Tunsberg bispedømme:

21. september – Sandefjord kunst og kulturkirke

22.september –  Strømsø kirke

23. september – Ål kyrkje

23. oktober – Kongsberg kirke

30. oktober – Larvik kirke. kl. 19.00

Programtilbud fra en entusiastisk gjeng

En gruppe bestående av Harald Kaasa Hammer, David Gjerp, Rolf Ekenes, Lars Inge Magerøy og Norvald Fuglestrand har laget et flott program med teater, foredrag mm- som de tilbyr klubber, menigheter og foreninger i Vestfold. Les om tilbudet her.

Bli med å strikk Haugevotten!

Det sies at Hauge strikket votter når han var ute og gikk, og i god tradisjon er det derfor lagt opp til en bred mobilisering hvor ulike grupper og enkeltpersoner kan inviteres inn til en strikkedugnad med egne for votter med Haugemønsteret. Les her

Lønneboseminaret

Inspirert av biskop em. Martin Lönnebos liv og arbeid arrangerer Kirkelig Dialogsenter Drammen et årlig religionsteologisk seminar. I 2021, knyttes seminaret til 250-årsjubileet for Hans Nielsen Hauge og temaet er "Gudsopplevelse - en drivkraft til personlig og samfunnsmessig forandring. Fra Haugianerne til Det muslimske brorskap.

På programmet finner du bl.a. Jan Otto Myrseth, Dag Kullerud, Safet Bektovic, Sindre Skeie, Charlotte Rørth, Bjørn Olav Utvik, Berit Hagen Agøy, Sigmund Hegstad, Signe Myklebust og Linn Stalsberg.

Onsdag 22 september i Drammen
Program og påmelding her.

Fagseminar om Hauge på Univeristetet i Søraust-Noreg

Faggruppe for historie ved Universitetet i Søraust-Noreg skal i slutten av november arrangere eit stort fagseminar for å markere Hans Nielsen Hauges fødsel for 250 år sidan. Tilsette og andre ved bispedøma frå nord til sør er hjarteleg velkomne til Bø i Telemark! Påmelding til seminaret er gratis, lunsj inkludert.

Fra arrangøren:

Vi meiner at ei feiring må opne for nye perspektiv, og vi har derfor invitert ei lang rekke dyktige fagfolk til å drøfte forholdet mellom religion og samfunn med Haugerørsla som utgangspunkt.

Bispedømma Tunsberg samt Agder og Telemark er på programmet ved historikar Helje Kringlebotn Sødal, som spør om forholdet mellom Hauge og kyrkja, før og no. I tillegg kan vi by på drøfting av Haugerørsla som katalysator for modernisering, lekmannsrørslenes rolle i norsk 1800-talspolitikk, biskop Anton Christian Bangs syn på Hauge, forholdet mellom religion og opplysing... og mykje meir.

Nedenfor ligg ein invitasjon i PDF med lenke til informasjonsside.

Seminaret varer frå kl. 11 måndag 22. november til kl. 15.30 tysdag 23. november.