Diakon er drømmejobben

Anabel Eidås Askerud opplever at hun får tid til å se og lytte til mennesker i sin nye jobb som diakon.

Hun er utdannet sykepleier og har tatt en mastergrad i diakoni som gir henne tittelen diakon.

– Diakoni er nestekjærlighet i praksis, forteller Anabel mens hun sitter på kirkekontoret til Østerås menighet.

Tett på døden

Arbeidsoppgavene er blant annet samtalegrupper, hjemmebesøk, andakter, sjelesorgsamtaler, åpen kirke, temakvelder og ansvar for mange av de frivillige i menigheten.

– Man kommer tett på mennesker, livet og døden, og jeg liker at man kan bidra til å skape rom for både glede, sorg og fellesskap, forklarer hun.

I menigheten til Anabel er det et spesielt fokus på diakoniarbeid for eldre mennesker, men arbeidsoppgavene til en diakon kan variere mellom menigheter og institusjoner. Mange steder kan du også være med på å forme dine egne arbeidsoppgaver.

I lokalmiljøet

Hver tredje uke reiser Anabel Eidås Askerud til sykehjem og omsorgsboliger i  menigheten. Her har hun forberedt en andakt som består av flere kjente salmer.. Hun deler ut sangark, håndhilser og sørger for at hver person er sett før samlingen begynner.

Det å se mennesker er en viktig del av jobben som diakon. Min erfaring er at det er mange som opplever ensomhet hver dag, og som diakon kan jeg bidra til en endring og bidra til at folk føler seg sett, forteller Anabel.

PS

Du kan også jobbe som diakon uten å ha en mastergrad. Da heter stillingstittelen diakonimedarbeider.

Jeg liker at man kan bidra til å skape rom for både glede, sorg og fellesskap. - Anabel Eidås Askerud, diakon