Friluft og fleksibilitet for kirketjeneren

En variert arbeidsdag som gir mulighet til også å jobbe utendørs, det er noe av det som gjør at Anders Kristian Rønning trives som kirketjener.

Anders Kristian kirketjener kvadrat.jpg

- Hvis jeg skulle valgt yrke en gang til, hadde nok anleggsgartner vært et alternativ. Jeg trives med å grave i jorda, beskjære trær og gjøre det pent rundt meg, sier Rønning.

Ryddig og velstelt kirkeområde
Trebarnsfaren har permisjon fra jobben som folkehøyskolelærer i friluftsliv for å jobbe som kirketjener i Sauherad og Nes sokn. En arbeidshverdag han trives godt med.

- Jeg har lyst til at folk skal kunne gå inn på området til kirken og møte et ryddig og velstelt område. Kirkegården kan være et sted for sorg og tap, men jeg ønsker også at det skal være ryddig og velstelt her. Jeg ønsker at folk skal oppleve et vakkert sted hvor det også er godt å være. Det å gjøre det all right og skape vakre rammer for folk som kommer til kirke og kirkegård, det er en viktig motivasjon for meg i jobben, sier Rønning.

Varierte oppgaver
- Hva er det du gleder deg mest til i løpet av en arbeidsuke?
- Kombinasjonen av alt som skjer. Variasjonen i arbeidsoppgaver er noe av det som gjør jobben så fin. Den ene dagen er det bryllup som står på planen, den neste dagen er det snømåking det er behov for, sier Rønning.
Han forteller at jobben inneholder alt fra vedlikehold av bygg, til møter med riksantikvar og brannvern.

Stort spenn
- Det er noe med dette spennet både i kirka og i kirketjenerjobben: fra glede til sorg, fra gravferd til konserter. Det mangfoldige i kirken og arbeidshverdagen er noe jeg vil trekke fram som positivt, sier Rønning.

Rønning opplever at han som kirketjener har et veldig ordnet arbeidsforhold. Det er en del faste søndager, andre helligdager og kveldsarrangement han må delta på, men det er også mulighet for å jobbe inn timer og ta fri.

- Kirken er god på tilrettelegging og jobben gir mulighet for fleksibilitet, sier Rønning.

Anders Kristian Rønnings topp tre grunner til å jobbe som kirketjener:
- Stor variasjon i arbeidsoppgaver.
- Sosialt. Du treffer folk og får fine samtaler.
- Du kan jobbe mye utendørs.

- Noe av det beste med jobben er at du får en innholdsrik og variert arbeidshverdag med mye frisk luft og møter med hyggelige mennesker. - Anders Kristian Rønning