Historisk fotoutstilling om diakoni

Mange vet ikke hva diakoni er. Derfor har seks diakonale organisasjoner samarbeidet om et fotoprosjekt med sterke historier. Forfatter Lars Saabye Christensen har skrevet en salme til utstillingen.

FAMILIER SPLITTES OPP: Kirkens Nødhjelp ved fotograf Håvard Bjelland følger ukrainske flyktninger som tar farvel med familiemedlemmer på grensen.

– Det er første gang diakonale organisasjoner samarbeider på denne måten. Vi er seks fotografer som tror at bilder kan fortelle noe om hva diakoni er. Vi vil gjøre begrepet diakoni mer synlig og forståelig, og ønsker å vise hva slikt arbeid kan være, sier Pål A. Berg, prosjektleder og en av fotografene.

Hva er diakoni?

Diakoni er kort beskrevet som «handlingsorientert nestekjærlighet». Sagt med litt flere ord, er diakoni evangeliet i handling som uttrykkes gjennom nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet.

En annen måte å beskrive det på er at diakoni betyr å tjene. I praksis betyr det omsorg for hele mennesket fra vugge til grav, både forebyggende og legende, lokalt eller globalt. Diakonale organisasjoner driver faglig, profesjonelt arbeid for å hjelpe mennesker med ulike behov, lidelser og problemer – fysiske, psykiske og sosiale. Diakoni har en kristen overbygning, men den stiller ikke krav, og er åpen for alle som trenger den – den er livssynsåpen.

Skrev salme til prosjektet

– Til denne fotoutstillingen ønsket vi å ha en forfatter som kunne skrive en «himmel» over bildene, og gi bildene en ekstra dimensjon. Det var derfor fantastisk da Lars Saabye Christensen syntes dette var et fint prosjekt, fikk se alle bildene, og kom tilbake med beskjeden om at han måtte skrive en salme til dette fotoprosjektet, sier Pål A. Berg.

Fotoutstillingen skal vises på Rådhusplassen i Oslo fra 26. mai til og med 9. juni.

Åpningen av utstillingen vil være fredag 26. mai kl. 13.00–13.30. Arrangementet ledes av stortingsrepresentant Kamzy Gunaratnam, og ellers medvirker ordfører Marianne Borgen og leder av Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum. Lars Saabye Christensen vil lese sin salme «Gi oss en trøst», som er skrevet til denne fotoutstillingen.

Åpningsarrangementet på Facebook https://www.facebook.com/events/1425437734936227

Fra Rådhuset til Olavsfest

Deretter reiser fotoutstillingen videre til Olavsfest i Trondheim hvor den vil stå ved Nidarosdomen fra 28. juli til 3. august.

De seks fotoprosjektene:

Kirkens Bymisjon ved fotograf Torstein Ihle følger kvinner med bakgrunn fra ulike kulturer på et sykkelkurs i Drammen, der folk som har hatt tøffe liv i rus og kriminalitet er instruktører.

Frelsesarmeen ved fotograf Mette Randem følger innsatte gjennom et retreat-tilbud i Halden fengsel. Retreaten er åpen for alle innsatte, uavhengig av religion. Rammen under retreaten er bønn, bibeltekster og messer.

Kirkens Nødhjelp ved fotograf Håvard Bjelland følger ukrainske flyktninger som tar farvel med familiemedlemmer på grensen. Kirkens Nødhjelp gir mat, vann og husly til mennesker på flukt.

Stiftelsen Signo ved fotograf Elisabeth Moe følger Oda, elev ved Signo grunn- og videregående skole, til konfirmasjon i Tomaskirken i Andebu, Signos egen sansekirke. Undervisningen foregår på tegnspråk.

Den norske kirke ved fotograf Malin Longva følger flyktninger og innvandrerkvinner som inviteres til kvinnekvelder i Drammen for å bli kjent med hverandres ulike kulturer og religioner.

Diakonhjemmet ved fotograf Pål A. Berg følger pasienters møter med ansatte på to avdelinger ved Diakonhjemmet sykehus. Institusjonen står daglig i en to tusen år gammel tradisjon som utfordrer ansatte til omsorg og behandling av mennesker i nød.