Glad for forbud mot atomvåpen

- Det er svært gledelig at 122 av FNs medlemsstater har vedtatt et forbud mot atomvåpen, sier leder i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, Kristine Sandmæl.

Demonstranter fra ICAN (International Campaign to Abolish Nuclear Weapons) i New York’s Central Park forrige uke. (Foto: ICAN)

Fredag 7. juli vedtok FN forbudet, som bl.a. innebærer at land som ratifiserer avtalen aldri kan anskaffe seg eller lagre atomvåpen. Dette er den første multilaterale nedrustningsavtalen på mer enn 20 år.

Leder i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, Kristine Sandmæl.- Den norske kirke har i en årrekke vært sterkt engasjert i kampen mot atomvåpen. Begrunnelsen for dette ligger i den trusselen atomvåpen utgjør mot menneskeheten og hele skaperverket, sier Kristine Sandmæl (bilde).

Atommaktene og NATO-landene, blant dem Norge, stemte imot eller unnlot å stemme for forbudet. Den norske regjeringen begrunner dette med at forbudet har liten betydning ettersom atommaktene selv ikke stemte for forbudet. Kristine Sandmæl viser til en uttalelse av Mellomkirkelig råd fra 2010, hvor rådet tilbakeviser atommaktenes logikk om at det å opprettholde våpenbalansen har en fredsbevarende funksjon.

I uttalelsen heter det blant annet:
- Forestillingen om at vår sikkerhet er avhengig av en beredskap til å ødelegge en verden Gud har gitt oss å ta vare på, er imidlertid ikke forenlig med kirkens grunnleggende verdier og overbevisning. Ut fra et kristent syn er mennesket sårbart. Derfor trenger vi å verne om hverandre ved å bygge tillit og fellesskap. Vår menneskelige sikkerhet sikres ikke av våpen som kan utslette oss. Bruk og utvikling av atomvåpen står på denne måten i strid med helt grunnleggende teologiske prinsipper om menneskets ukrenkelighet og skaperverkets integritet.

Også Kirkenes verdensråd har engasjert seg i kampen mot atomvåpen, og hilser FN-forbudet velkomment. Generalsekretæren i Kirkenes verdensråd, Olav Fykse Tveit, sier på organisasjonens nettsider at avtalen er «utformet for å beskytte alle land, og selve planeten, som er vårt hjem. Til syvende og sist kan avtalen redde millioner av liv.»

Selv om forbudet tilsynelatende ikke har umiddelbar effekt, tror Kristine Sandmæl at leder i antiatomvåpen-organisasjonen ICAN Norge, Anne Marte Skaland, har rett i at atomvåpenforbudet kommer til å bli et verktøy til å presse atomvåpenstatene til å jobbe hardere for gjensidig nedrustning. Mellomkirkelig råd er en av partnerorganisasjonene i ICAN Norge.

- Vi har forpliktet oss til å fortsette kampen for nedrustning. Det historiske FN-vedtaket er et viktig skritt i riktig retning, et tydelig uttrykk for at menneskene og skaperverket er ukrenkelig. Dette er det all grunn til å glede seg over, sier Kristine Sandmæl.