Kirkelig organisering sendes på høring

Kirkerådet har vedtatt å sende utredningen «Samhandling i en selvstendig folkekirke - ny kirkelig organisering» ut på høring. Høringen sendes ut i dag.

Høringen går ut til totalt over 1800 høringsinstanser i hele Norge.

– Som Kirkeråd er vi gitt en ledende rolle i prosessen mot en fremtidig kirkelig organisering. Vi er valgt til å ta et helhetlig ansvar, for hele kirken. I den fasen vi er nå, er noe av det viktigste vi gjør å legge til rette for en bred og åpen høring, der ulike grupper faktisk blir hørt, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksud Raaum.

Hun påpeker at Müller-Nilssen-utvalgets utredning inneholder tre ulike modeller for hvordan et justert prostinivå kan bli en felles arbeidsgiverenhet for alle som arbeider lokalt. Det er også tre ulike modeller for daglig ledelse i prostifellesrådet.

Mål om en arbeidsgiverlinje

– Vi har holdt på med denne prosessen lenge. Målet Kirkemøtet har vedtatt siden 2005 er én arbeidsgiverlinje. Den nye trossamfunnsloven legger noen steiner på plass. Nå er det er viktig å gi nok tid og å legge til rette for at alle kan ta stilling til de ulike spørsmålene, sier Gunleiksrud Raaum.

­– Dette er et stort og viktig arbeid som krever mer samhandling på tvers, for at vi skal være en kirke som enda bedre bruker ressursene best mulig. Som kirke har vi ansvar for å finne veien videre og koble sammen de ulike linjene vi har hatt de siste tiårene. For å få til dette må vi høre på hverandre og anerkjenne de ulike oppgavene vi har og som vi skal forme videre i fellesskap, sier preses i Bispemøtet, Olav Fykse Tveit.

Bred høring

Høringen sendes i dag ut til kirkelige høringsinstanser som bl.a. fellesråd og menighetsråd og svarfrist er satt til 1. desember. Det sendes en mer begrenset høring til kommunene og andre offentlige høringsinstanser og denne har frist 15. oktober. Utredningen ble overlevert Kirkerådet 7. april i år av Müller-Nilssen-utvalgets leder Morten Müller-Nilssen.

Videre utredninger

I møtet 15. juni vedtok Kirkerådet også å sette i gang en videre utredning av blant annet forslag til prosess for å fastsette ny prostistruktur, oppgave- og ansvarsfordeling mellom menighetsråd og prostifellesråd i ny kirkelig organisering og biskopens lederrolle og tilsyn. Disse utredningene skal bygge videre på utredningsarbeidet fra prosjekt kirkelig organisering og avklare de gjenstående elementene som Müller-Nilsen-utvalget har bedt om at konkretiseres nærmere. Det vil også bli satt i gang utredninger knyttet til organisering og ledelse på arbeidsplassen lokalt i ny kirkelig organisering og bispedømmerådets rolle og ansvar hvis arbeidsgiveransvaret flyttes til prostifellesrådet.

Delutredningene skal ha frist 31.12 2021, og legges fram for Kirkerådet i februar.

Kirkerådet vedtok også at Kirkemøtet i 2022 utsettes fra april til september, og at Kirkemøtet i 2023 blir i august.

Enkelt forklart:

• I lokalkirken jobber prester for én arbeidsgiver, og alle andre for en annen. I fremtiden er målet at alle disse skal ha samme arbeidsgiver.
  • Et utvalg har jobbet med et forslag der denne felles arbeidsgiveren er plassert i prostiet. Dette er ett forslag, og er ikke bestemt.
  • Det er mulig å komme med tilbakemeldinger til forslaget frem til 1. desember 2021.