Kirkelig klimapåvirkning i Lima

Fredag 12. desember avsluttes FNs årlige internasjonale klimaforhandlinger, COP 20, i Lima i Peru. Kirkeorganisasjoner jobber for at klimarettferdighet blir reflektert i den viktige avtaleteksten.

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft lanserte 11. desember et nytt initiativ kalt “The 1 Giga Ton Coalition”. Koalisjonen består foruten Norge av FNs miljøprogram (UNEP), Storbritannia, Kenya og den internasjonale organisasjonen for fornybar energi (IRENA).Gigatonnkoalisjonen vil hjelpe utviklingslandene til å måle og rapportere reduserte klimagassutslipp fra satsing på fornybare energikilder og energieffektivisering, og ambisjonen er å dokumentere reduserte klimagassutslipp på 1 gigatonn pr. år. Foto: Einar Tjelle

Einar Tjelle, assisterende generalsekretær for Mellomkirkelig råd, er tilstede i Lima og tok opp den norske rollen som brobygger mellom forhandlingspartene da han møtte klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft onsdag 10. desember.

- De fleste bruker sterke ord på hvor viktig avtalen i Paris til neste år blir, og at den er avhengig av et godt grunnlag i Lima denne uken. Noe av det vanskeligste er det etablerte skillet mellom rike og fattige land. For fattige land er forpliktelser til klimatilpasning og finansiering avgjørende. Dette handler om klimarettferdighet og var med i det første utkastet til avtaleteksten, men ble så forandret, sier Tjelle.

Han håper solidaritetsperspektivet kommer tydelig fram i den endelige teksten.
- Landenes bidrag skal konkretiseres de første månedene til neste år. Kirken kommer til å følge den norske prosessen på dette nøye fram mot Paris-møtet, sier Tjelle.

Kirken blir lyttet til
Han opplever at kirken blir lyttet til i møte med den norske forhandlingsdelegasjonen.

- De kirkelige organisasjoner er i front når det gjelder nødhjelp til klimaofre og utviklingsprosjekter. Akkurat nå er ACT Alliance - Kirken Nødhjelps internasjonale paraply - i aksjon igjen på Filippinene, etter tyfonen Hagupits herjinger. Vi har fingeren på pulsen og kjenner menneskene som allerede lider under klimaendringene. Dette gir oss tyngde når vi snakker med dem som forhandler, sier Tjelle.

Klimatilpasning blir stadig dyrere
En ny FN rapport som ble lansert under møtet slår fast at klimatilpasning i fattige land blir stadig dyrere, og vil koste to til tre ganger mer enn det man først antok. For de fattigste landene er det viktig at Norge og ressurssterke land bidrar til finansieringen. Det grønne fondet skal hjelpe fattige land til blant annet klimatilpasning og til utslippskutt.

Norge meddelte i begynnelsen av desember økt støtte til Det grønne fondet, og skal med det bidra med 1,6 milliarder kroner over fire år.

- Dette er signaler som legges merke til her i Lima, sier Tjelle.

Mellomkirkelig råd for Den norske kirke uttalte nylig at de ønsker styrket finansiering til utslippskutt og klimatilpasning i fattige land.