Gratulerer med dagen, Kirkens Nødhjelp!

Kirkens Nødhjelp jobber med akutt hjelp i nødhjelp, utviklingsarbeid og påvirkning. Nå feirer organisasjonen 75 år, og feires med kake, tale og sang på Kirkemøtet.

Kirkemøtet sang "Hurra for deg" i anledning 75-årsjubileet. Foto: Den norske kirke

For 75 år siden startet Kirkens Nødhjelp som en liten kirkelig innsamlingsaksjon. I dag er de en av Nordens største bistandsorganisasjoner.

En sånn anledning må feires.

I dag ble jubileet feiret med kake, hilsen fra kirkerådslederen og bursdagssang på Kirkemøtet 2022.

Saken fortsetter under bildet.

KN 75 år - Kirkemøtet 2022-7.jpg

Takket Kirkens Nødhjelp spesielt for fire ting

Kirkerådslederen takket Kirkens Nødhjelp spesielt for fire ting.

Les hele kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaums jubileumshilsen lenger nede på siden.

Først for fasteaksjonen: – Gjennom Fasteaksjonen får titusener ungdommer hvert år muligheten, ikke bare til å lære om hvordan det står til i denne verden, men også å gjøre noe konkret.

Hun takket videre for organisasjonens diakonale og kirkelige forankring. Kirkerådslederen slo fast at slik blir evangeliet virkeliggjort i verden.

Videre løftet Kristin Gunleiksrud Raaum Kirkens Nødhjelps arbeid for menneskeverdet og likeverdet.

Saken fortsetter under bildet.

KN 75 år - Kirkemøtet 2022-5.jpg

– Kirkens Nødhjep løfter fram de fattigste og de mest marginaliserte. Fokuset på kjønnsbasert vold og kvinners rettighet gir verdighet og et bedre liv for mange jenter og kvinner.

Til slutt pekte kirkerådslederen på hvordan Kirkens Nødhjelp utfordrer oss til å ta innover oss konsekvensen av den globale klimakrisen.

– Takk for kompetansen og engasjementet KN tilfører kirken i dette viktige arbeidet i å ta vare på skaperverket og alt liv.

Videre i artikkelen finner du hele kirkerådslederens julileumshilsen.

Kirkerådsleder Kristins hilsen

Må sjekkes mot fremføring.

– Gratulerer med jubileet! Det er en stor glede, på vegne av Den norske kirke, å bringe en hilsen til Kirkens Nødhjelp (KN) i anledning av 75-års markeringen.

Situasjonen i Europa nå, med krig i og mennesker på flukt, er en dyster påminning om opprinnelsen til KN. Det startet med hjelp til nødlidende og flyktninger i et krigsrammet Europa etter andre verdenskrig.

Dagen etter angrepet på Ukraina, var KN i gang med hjelpearbeidet. Det gjør oss stolte når vi får være med på dette, gjennom at Den norske kirke er KNs største oppdragsgiver.  KN er vår kirkes internasjonale humanitære organisasjon, noe vi stadig minner menighetene på. Vi skal derfor bruke «oss» og ikke «dem» når vi snakker om KN, dette arbeidet er en del av Den norske kirkes vitnesbyrd i verden.

Nå, i anledning jubileet, vil jeg særlig takke KN for fire ting:

Takk for at KN bidrar til at våre konfirmanter får øynene opp en større verden som trenger vår solidaritet. Gjennom Fasteaksjonen får titusener ungdommer hvert år muligheten, ikke bare til å lære om hvordan det står til i denne verden, men også å gjøre noe konkret, ved å være med på KNs kampanjer og å samle inn penger.

Fasteaksjonen er et fantastisk tiltak. Stor takk til alle dem som er med på å organisere den, både i KNs stab og alle ansatte og frivillige rundt om i menighetene.

Det andre jeg særlig vil takke for, er at KN er så tydelig på sin kirkelige forankring, og understrekning av at både det humanitære arbeidet, utviklingsarbeidet og samfunnspåvirkningen, springer ut av kirken diakonale oppdrag.  Slik blir evangeliet virkeliggjort i verden. Sammen med KN skal Den norske kirke utføre sitt samfunnsoppdrag – og vi sier som Changemaker: Klart vi kan forandre verden!

Jeg vil også takke for den kompromissløse holdninger KN har når ved å fastholde menneskeverdet og likeverdet – og den grenseløse kjærligheten. KN løfter fram de fattigste og de mest marginaliserte. Fokuset på kjønnsbasert vold og kvinners rettighet gir verdighet og et bedre liv for mange jenter og kvinner.

Til slutt: KN utfordrer oss til å ta inn over oss konsekvensen av den globale klimakrisen. Partnerne rundt om i verden gir oss førstehåndskjennskap til hvordan klimaet nå endres slik at millioner av våre medmennesker får sitt livsgrunnlag ødelagt. Det er vår felles jobb å formidle dette til kirkens medlemmer og til beslutningstakerne i vårt land. Takk for kompetansen og engasjementet KN tilfører kirken i dette viktige arbeidet i å ta vare på skaperverket og alt liv.

Vi bruker «vi» når vi snakker om KN – og vi gratulerer ikke bare alle som direkte tar del i KNs arbeid som ansatte og partnere, men oss alle med den fantastiske innsatsen KN har gjort gjennom 75 år. Men ved å bruke «vi» forplikter vi også Den norske kirke til å fortsatt være KNs nærmeste støttespiller. Det vil vi være, både gjennom menighetenes støtte, og gjennom mange andre former for samarbeid.

Jeg ønsker KN alt godt og Guds velsignelse over det viktige - men krevende arbeidet - i årene framover!