Hever stemmen for klimaet

Mennesker rammes av klimaendringene. Mest rammes de som kan gjøre minst med det. I dag samler «Klimabrølet» klimaforkjempere til en felles aksjon.

30.august arrangeres Klimabrølet over hele landet. Bildet er hentet fra Klimabrølets offisielle nettside.

– En av de tingene de må gå gjennom hvert år er hyppige flommer, som ødelegger hus og infrastrukturer. Vitumbiko Chinoko, Malawi

– Flom! Flommen kommer! Broren min nektet å dra. (...) Innen vi kom dit var mesteparten av huset under vann. Higino Filiomone, Mosambik

– Vi har nå veldig korte regntider og og lange perioder med tørke. Gabriel Manyangadze, Zimbabwe

I dag brøles det for klimaet over hele landet, og kirken er en av aktørene som deltar i brølet. Blant annet skal preses Helga Haugland Byfuglien holde appell i Oslo.

På spørsmål om hvorfor hun deltar på Klimapilgrim på Klimabrølet svarer hun: – Jeg deltar på Klimapilegrim på Klimabrølet fordi jeg mener at vi som kirke har et spesielt ansvar for å stå opp for vår neste og kjempe for klimarettferdighet og vern om skaperverket. Klimaendringene utgjør en trussel for skaperverket. De rammer urettferdig, siden det er allerede utsatte folkegrupper og de kommende generasjonene som betaler den høyeste prisen, sier Helga Haugland Byfuglien.

Blir du med å brøle? Finn eventen nærmest deg her: https://klimabrolet.no