Klimatoppmøte-postludium

Klimatoppmøtet i Glasgow er avsluttet. Kirken var til stede med blant annet leder i Den norske kirkes ungdomsutvalg Nora Antonsen og Møre-biskop Ingeborg Midttømme.

Nora Antonsen til stede i Glasgow. (Foto: LWF)

Klimatoppmøtet COP26 ble nylig avsluttet etter to intense uker med forhandlinger. For de som har vært med på FNs klimaforhandlinger flere år, er det en merkbar endring. Det er nå en mye tydeligere felles forståelse for alvoret vi alle står i og at vi må finne en løsning på klimautfordringen. Samtidig er tidsvinduet vi har til rådighet stadig mindre.

Ungdomsutvalgsleder Nora Antonsen var på plass i Glasgow under klimatoppmøte, der hun representerte Den norske kirke i Det lutherske verdensforbunds (LWF) delegasjon til COP26.

– Vi kom så langt vi gjorde i Glasgow, men nå må vi alle gjøre hjemmeleksene ordentlig. Det gjelder både politikere, næringsliv og kirken. Vi må alle ta situasjonen på alvor, for dette handler om vår framtid, forteller Antonsen.

1,5 grader-målet

– Det var stor samstemthet på COP-møtet i at vi må forsøke å unngå at den globale temperaturen vil stige mer enn 1,5 grader, men de faktiske tiltakene som må til for å nå dette er ikke på plass. Det må mer forpliktende utslippskutt til, og mye mer finansiering av klimatiltak fra de rike til de fattige landene, sier Per Ivar Våje, klimarådgiver i Kirkerådet, og han fortsetter:

– For første gang er referanse til fossil energi kommet inn i teksten. Nå skal kull trappes ned og «unødvendige» subsidier til olje skal bort. Det er ikke klare nok formuleringer, men det er en begynnelse, sier Våje.

Unges viktige innsats

Seksjonsleder Einar Tjelle i Kirkerådet var også til stede. Han har fulgt klimaforhandlingene i en årrekke, og mener det er helt avgjørende med bredt samarbeid for å lykkes i det store skifte vi er inne i nå.

– Jeg tenker da på både samarbeid mellom politikere, næringsliv, vitenskap, sivilsamfunnet inkludert kirker og religioner, men også på tvers av generasjoner. Glasgow-møtet var et uttrykk for denne store bredden

Tjelle er begeistret for den unge deltakelsen og engasjementet

– I tillegg til Nora, så var det også unge delegater fra Changemaker, KFUM-KFUK, og flere miljøorganisasjoner, og de gjør alle en super jobb. Tina Våje fra Changemaker fikk til og med utfordre statsministeren på hans snarbesøk de første dagene. Den mobiliseringen som ungdommer har fått til den siste tiden er svært viktig, sier Tjelle.

Bredt og internasjonalt samarbeid

Den norske kirkes delegasjon inngikk også i en bred økumenisk mobilisering, organisert av Kirkenes verdensråd, Det lutherske verdensforbund og ACT Alliance. Her møtes «klimavitner» fra klimautsatte land i Stillehavet, tørkerammede afrikanske land og flomutsatte asiatiske land. Mange er direkte berørt og jobber daglig med «klimatilpasning» i Kirkens Nødhjelps internasjonale nettverk ACT Alliance.

Biskop Ingeborg Midttømme var sentral i dialogen mellom kirkene. Sammen med biskoper og kirkeledere fra mange land og kirkesamfunn, urfolkrepresentanter, aktivister og lokale kirkefolk og aktivister, deltok hun i en fullsatt Glasgow Cathedral under COP 26, for å sammen å be for skaperverket, klimarettferdighet og for forhandlingene.

– I år var det flere av våre samarbeidende kirker som ikke kunne være til stede på grunn av korona-restriksjoner, men sammen er det vårt ansvar å løfte fram og forsterke stemmene til våre søstre og brødre som ikke er her, men som lider mest under klimaendringene.

Biskopen fortsetter.

– Gud har gitt oss to overordnede oppdrag; forvalte skaperverket og forkynne evangeliet. Det å forankre klima- og miljøengasjementet i kristen tro og gudstjenesten, minner oss hele tiden om mandatet vårt, gir oss et tydelig språk og en trygg plattform, undertrekker biskop Midttømme og henviser til ressursene fra Bispemøtet og Bærekraftsboka. (se lenker under)