Korona utenfor landegrensene og norsk kirkesolidaritet

Den norske kirke er medlem av Det lutherske verdensforbundet (LVF), og støtter deres covid-19 rapid response fund.

Korona utenfor landegrensene og norsk kirkesolidaritet

- Det er krevende tider for svært mange på grunn av COVID-19. I mange land og kirker er situasjonen særdeles vanskelig, sier Einar Tjelle, seksjonsleder for økumenikk og dialog i Kirkerådet. Han har daglig kontakt med kirker og organisasjoner i den verdensvide kirken.

- I løpet av de siste månedene har vi fått mange triste beskjeder om at kirkeledere og kontaktpersoner er døde av viruset. Blant grasrota er selvsagt tallene høyere. Ofte er det ikke viruset i seg selv som skaper problemer, men nedstenging av samfunn og infrastruktur, som gjør økonomien, økt ulikhet og tilgangen til det daglige brød vanskelig. I flere land ser vi også at menneskerettighetssituasjonen forverres, særlig for religiøse minoriteter som mange av våre søsterkirker jo er, sier Tjelle.

Den norske kirke er medlem av Det lutherske verdensforbundet (LVF), og støtter blant annet deres Covid-19 rapid response fund og har kjøpt inn munnbind som er laget i Indonesia av Women’s Skills Training Center i Huria-kirken, som også er medlem av LVF.

- Slik bidrar vi både til en lokal søsterkirke, til LVF-fondet og til egen trygghet i kollektivtrafikken til og fra hovedkontoret, sier Einar Tjelle.

Den norske kirkes samarbeid med Kirkens Nødhjelp, har et mye større volum på dette området. Og deres mangeårige arbeid med rent vann, hygiene og gode sanitærforhold, er noe menigheter har samlet inn til i en årrekke. Dette er et særlig viktig arbeid nå:

Kirkens Nødhjelp (KN) har fokus på å spre informasjon om hvordan man reduserer spredning av smitte gjennom massemedia (sosiale media, TV, radio) og deres etablerte nettverk i landene KN jobber med stort fokus på håndhygiene kombinert med etablering av håndvaskfasiliteter, såpe/hygieneartikler og vann på husholdningsnivå, institusjoner og offentlige plasser.

– Vi ser at vårt arbeid med vann, sanitær og hygiene bidrar til å redde flere tusen liv, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

- Det er viktig at vi er solidariske i denne tid, og ikke blir oss selv nok, sier Tjelle. Derfor vil jeg oppfordre til forbønn, solidaritet og rause gaver, avslutter seksjonsleder Einar Tjelle.