Kritisk situasjon i Etiopia

Mellomkirkelig råd er bekymret for situasjonen i Etiopia. I Tigray-provinsen i nord har det siden november pågått kamper mellom regjeringsstyrker og styrker fra delstaten, og den humantiære situasjonen er dramatisk. Også andre steder i landet er det voldshandlinger og en økende uro.

Fra flyktningeleiren Kirkens Nødhjelp er med på å opprette i Sudan. Foto: Kirkens Nødhjelp

– Det er en trist situasjon vi er vitne til i deler av Etiopia, sier internasjonal direktør i Mellomkirkelig råd, Berit Hagen Agøy. – Vi oppfordrer kristne i Norge til å stå sammen med våre etiopiske søsken i bønn om fred, og til å støtte humanitære organisasjoner som bistår befolkningen.

Hagen Agøy oppfordrer også til å vise solidaritet med etiopiere i Norge som er bekymret for sine kjære i områder med konflikt.

Kirkens Nødhjelp, Det norske misjonsselskap og Bibelselskapet har arbeid i Etiopia og forteller alle om en alvorlig situasjon i landet. I Tigray har det siden november vært sult, kamper og utstrakt bruk av seksualisert vold. Nærmere 60 000 mennesker har flyktet over grensen til Sudan. Mange er også internt fordrevne.

Kirkens Nødhjelp driver en flyktningeleir i Sudan, og jobber samtidig med partnere inne i Tigray. Både den ortodokse kirkens og den lutherske Mekane Yesus-kirkens utviklingsorganisasjoner har kontorer i flere byer i Tigray, som bistår lokalbefolkningen med helsehjelp, vann og sanitær og psykososial støtte. Også lokale menigheter bidrar i katastroferesponsen.

Nødhjelpsarbeidet hindres av at mye av kommunikasjon ligger nede og transport er stanset, og tilgang for humanitær støtte har flere steder vært vanskelig eller umulig.

– Det er en dramatisk situasjon for sivilbefolkningen i Tigray, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp. – I denne situasjonen ser vi hvor viktig det er at vi jobber med kirker og lokale organisasjoner på bakken. Kirkene er der folk er og kan hjelpe, selv der internasjonale organisasjoner ikke får tilgang.

Konflikten i Tigray kommer på toppen av en allerede kritisk situasjon i Etiopia med COVID 19, ekstremvær, tørke, flommer og gresshoppesvermer, skriver Det lutherske verdensforbund (LVF) på sine nettsider. LVF bidrar med nødhjelp, beskyttelse og fredsbyggingstiltak.

Det Norske Misjonsselskap, som jobber i Vest-Etiopia, rapporterer at lokale prosjekter går sin gang og forsøker å skape fellesskap og forebygge konflikt på lokalt nivå, til tross for at det flere steder i Vest har vært drap og massakrer de siste månedene.

– Det er kort vei mellom uro og ro, og slik har det vært de siste to-tre årene, sier Nils Endre Eikeland, regiondirektør i NMS. – Befolkningen tilpasser seg spenningen. De er vant til skiftende risikobilder. Men det er helt klart en frykt for at uro skal eskalere, når vi har krig i deler av landet.