Muslimsk-kristent møte i Kairo vekker oppsikt

Et møte mellom Kirkenes verdensråd, det muslimske eldsterådet i Egypt og sjefsimamen ved Al-Azhar al Sharif (moské og universitet i Kairo) 26.-27. april vekker oppsikt. Over 20 tv-selskaper og 140 mediefolk var til stede ved åpningen av møtet.

Generalsekretær Olav Fykse Tveit i Kirkenes verdensråd og professor Dr Ahmed al-Tayyeb, sjefsimamen ved Al-Azhar i Kairo. (Foto: Marianne Ejdersten, WCC)

Mer enn 300 muslimske og kristne ledere er invitert til den store fredskonferansen i Kairo 27.-28. april. Konferansen blir ledet av professor Dr Ahmed al-Tayyeb. Han er sjefsimam ved Al-Azhar og verdens fremste sunnimuslimske leder. Dr al-Tayyeb er fra tidligere kjent som en tydelig talsmann for interreligiøs dialog og en sterk kritiker av religiøs ekstremisme.

- Det er et tydelig og sterkt signal til samfunnet når sjefsimamen ved Al Alazar og Det muslimske eldsterådet møter kristne ledere. Gjennom dette viser vi at gjensidig respekt og dialog er veien til fred, sier generalsekretær Berit Hagen Agøy i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke. Hun deltar både på dialogmøtet mellom Kirkenes verdensråd og Al Azar / Det muslimske eldsterådet og på den store konferansen som Al Azar er vertskap for.

Stor presseinteresse for muslimsk-kristen dialog i Egypt.Stor presseinteresse for muslimsk-kristen dialog i Egypt.

- Når kristne og muslimske ledere sammen sier at den eneste veien videre er å styrke borgerrettigheter for alle, vekker det stor oppsikt. Jeg håper at konferansens understrekning av alle borgeres like rettigheter på sikt også vil føre til at kvinners rettigheter styrkes. Her er det en lang vei å gå, sier Hagen Agøy.

- Jeg merker meg at kristne talere i større grad enn de muslimske problematiserer forholdet mellom religion og vold og reflekterer over hvilken rolle religion og religiøse ledere kan spille i fredsarbeid. Fra muslimsk side understrekes det at islam er en fredelig religion, og at voldelige ekstremister og terrorister ikke er troende muslimer, sier generalsekretær Berit Hagen Agøy.

28. og 29. april besøker pave Frans Egypt. Både paven og patriarken av Konstantinopel Bartolomeus taler til den muslimsk-kristne fredskonferansen 28. april.

Påskens terror mot kristne koptere vil bli diskutert under møtene. 28. april vil pave Frans møte den ortodokse koptiske patriarken Tawadros II og minnes og ære påskens terrorofre.

Rundt 10 prosent av Egypts 82 millioner innbyggere er kristne, de fleste av dem er koptere.  Pave Frans, den økumeniske patriarken og generalsekretær Olav Fykse Tveit i Kirkenes verdensråd er alle opptatt av hvordan religionene skal fremme fred.

- Vi er her for å vise hva religiøs dialog betyr i praksis. Vold i religioners navn er brudd mot religiøse verdier. Vold i Guds navn mot mennesker som alle er skapt i Guds bilde, er vold mot Gud. Fra begynnelse til slutt er vi ansvarlige overfor Gud, sier Olav Fykse Tveit. Han legger til:

- Som religiøse ledere er vi forpliktet til å tale med én stemme imot alle som fremmer hat som leder til vold og diskriminering.

Kontaktpersoner
Generalsekretær i Mellomkirkelig råd, Berit Hagen Agøy som er til stede på møtet i Kairo.
Tlf.:  48 99 12 70
Epost ba777@kirken.no

Kommunikasjonssjefen i Kirkenes verdensråd, Marianne Ejdersten:
Marianne.Ejdersten@wcc-coe.org

Fra dialogmøtet mellom Kirkenes verdensråd og Al Azar / Det muslimske eldsterådet i Kairo

Fra første dag av den muslimsk-kristne fredskonferansen i Kairo.Fra første dag av den muslimsk-kristne fredskonferansen i Kairo.

Denne søylen i St. Peter og St. Paul katedralen i Kairo er ødelagt av bombesplinter. Bomben ble utløst like ved denne søylen under gudstjenesten 11. desember i fjor. Selvmordsbomberen kom inn på kvinnesiden og derfor er nesten alle de drepte kvinner og jenter.