Kirken kan åpne dørene for flere

Kirkerådets direktør Ingrid Vad Nilsen er glad for at regjeringen åpner for mer aktivitet i kirkene fra natt til tirsdag. – Det er godt nytt for alle som har savnet gudstjenester, ønsker dåp, skal gifte seg eller skal ta avskjed med noen de er glad i.

Kirkerådsleder Ingrid Vad Nilsen er glad for at regjeringen nå åpner for mer aktivitet i kirkene

– Vi er glad for at regjeringen og helsemyndighetene har lyttet til våre råd. Dette har alle trossamfunn stått sammen om og jobbet for lenge. Muligheten til å holde kirkedøren åpen, å kunne holde dåp, vigsler, begravelser og komme sammen til gudstjenester er viktig i menneskers liv, sier direktør i Kirkerådet Ingrid Vad Nilsen.

Hun sier at Den norske kirke nå skal oppdatere smittevernveilederen i tråd med nye regler og anbefalinger. Denne er klar over helgen.

– Vi skal jobbe raskt, men også nøye, slik at hele kirken får et best mulig utgangspunkt når vi nå kan åpne mer opp igjen. Vi har fått stor tillit fra regjeringen og helsemyndighetene, og jeg vet at våre medarbeidere over hele landet ønsker å gjennomføre gode og forsvarlige samlinger for å begrense smitten, sier Vad Nilsen.

De nye reglene trer i kraft natt til tirsdag. Blant endringene er at kravet om faste tilviste plasser erstatter kravet om fastmonterte seter. Dette innebærer en likebehandling av alle som arrangerer samlinger og øker maksantallet i kirkene fra 10 til 100 deltakere så lenge deltakerne kan holde nødvendig avstand i tilviste plasser.

Lokalt kan kommunene innføre egne regler.

– Jeg oppfordrer alle kommuner som nå jobber med lokale forskrifter å legge stor vekt på religionsfriheten som innebærer at man både alene og sammen med andre skal kunne utøve sin religion, sier Vad Nilsen.