Se bilder fra påskevandringer i kirken for skole- og barnehagebarn her

Kirken inviterer skole- og barnehagebarn på besøk for at barna skal få lære om påsken på en levende måte. Ser du hvilke påskefortellinger som formidles på de ulike bildene?

Besøk i kirken gir opplevelser og nære møter med tro. Foto: Vardåsen kirke

Kirker over hele landet har invitert skole- og barnehagebarn til påskevandringer i tiden før påske.

Her får barna gå fra post til post, der de får se og oppleve påskens fortellinger.

Klikk her for å komme til bildeserien.

– Uvurderlig kunnskap

Påskevandringene er en del av kirkens samarbeid med skole og barnehage for å realisere kompetansemålene i læreplanene.

Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum sier: – Påskevandringer og skolegudstjenester er viktige arenaer for at skole- og barnehagebarn får nærkontakt bibelfortellingene.

Hun forteller at barna her får oppleve, kjenne, høre og smake historiene fra Bibelen. – Dette er tros- og livssynsundervisning som skaper fascinasjon og interesse.

– Gjennom slike besøk får barn og unge opplevelser og uvurderlig kunnskap om den kristne arven og tradisjonen, lokalsamfunnet sitt, kunst, kultur og det religiøse rommet, sier Kristin Gunleiksrud Raaum.

Se bildene her

Vardåsen kirke: Spennende og morsomt med fotvask

Engasjerte 3. klassinger på besøk i Vardåsen kirke. Både spennende og morsomt å lære om da Jesus vasket disiplenes føtter på denne måten.

Barna fikk også oppleve palmesøndagsfortellingen, mens de selv fikk vifte med palmeblader.

Kråkerøy kirke: Får kjenne på tornekronen

Kråkerøy kirke fikk barna oppleve, smake og kjenne på påskefortellingen.

Tørkopp FUS barnehages Maxibarna var på påskevandring i Kråkerøy kirke. Barna kjente historien godt allerede, men fikk også oppleve mye nytt. som å kjenne på tornekronen som Jesus fikk på hodet langfredag.

Tune kirke: Nesten 100 barnehagebarn på besøk

Tune menighet hadde nesten 100 barnehagebarn på besøk på vandring. De fikk høre om påskens under, mysterier og spennende historier. Her er Tune kirkes nye sokneprest, Trond med en lyttende gjeng rundt seg.

Nærbø kyrkje: Tente lys for noen de er glad i

Rosktoppen Barnehage på påskevandring i Nærbø kyrkje. Etter å ha fått oppleve ulike poster med påskefortellingen, fikk barna tenne lys for noen de er glad

Hvert år blir Rosktoppen Barnehage invitert til påskevandring i Nærbø kyrkje, der de får konkretisert, visualisert og synliggjort påskefortellingen.

Kirken i Eidsberg: Møtte både folk og dyr fra påskefortellingen

Den norske kirke i Eidsberg fikk alle de eldste barna i barnehagene komme på påskevandring og hilse på noen spennende folk fra bibelfortellingene.