Prosjektmidler utdelt

Kirkerådet har nå fordelt nærmere fem millioner kroner til innovasjonsprosjekter innenfor trosopplæring og diakoni. Midlene skal fremme nyskaping og videreutvikling av Den norske kirke på en rekke områder.

Unge ansatte i Løren-prosjektet; fra venstre Amin, Zeineb, Ana, Ludvig, Nikolai, Henrik, Mætin, Ingvild og Haleluya. (Foto: Ingrid Elise Sigmundstad)

Mange søkte om midler da utlysningen gikk ut i april. 29 aktører, som barne- og ungdomsorganisasjoner, faginstitusjoner, forlag og andre fagmiljø søkte om midler innen trosopplæring, kirkelig undervisning og barne- og ungdomsarbeid, mens 103 menigheter/fellesråd og samarbeidsaktører søkte på innovasjonsmidler innenfor diakoni.

– Vi synes det er flott å se denne store interessen for nytenkning i kirken. Her er det mange spennende initiativ som skal settes ut i livet, og dette vil på sikt gi kunnskap og ressurser til hele kirken. Dette er en veldig fornuftig bruk av penger, fordi det gir inspirasjon og løft til menigheter og samarbeidspartnere, og gir oss ulike erfaringer som er nyttige i utviklingen av nasjonale ressurser og satsinger, sier Jan Christian Kielland, avdelingsdirektør i Kirkerådet.

Trosopplæringsinnovasjon

Menigheter, organisasjoner og andre som har fått tildelt midler, fikk informasjon om dette forrige uke. En av de sju søkerne som fikk midler innenfor trosopplæring, er Karen Kilane, som sammen med Sandnes Media og KABB skal lage Lydias påske.

– Dette synes vi er skikkelig gøy, og vi gleder oss veldig! Vi er godt i gang, tekstene er skrevet, og med denne støtten er det bare å sette fart i produksjonen, slik at alt er klart til påsken 2022.

Lydias påske retter seg mot barn mellom 7-11 år og handler om Lydia som vokser opp i Betlehem, men må flytte til Jerusalem. Det liker hun ikke, hun synes det er vanskelig å bli kjent med byfolk og hun er ensom. Hun har heldigvis en onkel som heter Peter, og han gjør mye rart. Han har også en venn som heter Jesus, viser det seg.

Lydias påske er et opplegg med mange elementer; filmer, hørespill, poster til stasjonsvandring og kort med aktivitetstips og bønn, i tillegg til samtaletips om sorg og død.

– Vi så at påsken egner seg veldig godt til å snakke om de litt vanskelige tingene. Påskehøytiden er så innholdsmettet og handler om både død, svik og frykt, og dette kan hjelpe til å få de gode samtalene med de unge.

KABB Kristent arbeid blant blinde og svaksynte er med i prosjektet, og sammen med Kilane og Sandnes er de opptatt av at dette blir en trosopplæringsressurs som passer barn på ulike funksjonsnivå, uten at det skal markedsføres særskilt som det.

Diakoniinnovasjon

Ni prosjekter fikk tildelt midler innenfor diakonifeltet, til sammen fordeles drøyt 2,8 millioner kroner på disse prosjektene. Et prosjekt som fikk støtte, er Sinsen menighet og Løren – de unges drømmebydel. Prosjektet handler om involvering av de unge i utviklingen av en ny bydel, og er et arbeid på tvers av enheter. Camilla Juell er diakon i menigheten, og strålende fornøyd med å ha fått tildelt støtte.

– Dette er en anerkjennelse av arbeidet vårt, og pengene gir oss muligheten til å drømme litt mer – og realisere disse drømmene.

Løren er en helt ny bydel i Sinsen og Hovinbyen. Diakonen beskriver Løren som et flott sted, men mest tilrettelagt for småbarn og familier, de unge er litt glemt. Sammen med kommunen og andre aktører, blant annet Forandringshuset, utbygger og velforening, skal de starte opp prosjektet Pådriv, der ti unge er ansatt nettopp for å finne ut hva som kan gjøre bydelen til et godt sted å bo for ungdom.

– Dette samarbeidet i nærmiljøet er så viktig, og jeg tror det er sånn vi må drive kirke, vi må ha relasjonsbygging og jobbe på tvers. Sammen skal vi skape en drømmebydel for og sammen med de unge, og med disse midlene kan vi gjennomføre de aktivitetene vi har sett for oss og ikke kjøre alt på lavbudsjett, avslutter diakonen.

Oversikt over hvem som har fått midler:

Trosopplæring

1. Conveyor AS: Digital formidling av kirkerommet for barn-unge
  2. Det Norske Bibelselskap / Verbum forlag: Digital verktøykasse for kirke/hjem-samarbeid i konfirmanttiden
  3. KFUK-KFUM Norge: Tweens etter skoletid
  4. Kirkebakkestier Sandefjord: UTEKIRKE - en app for kirkens uteaktiviteter
  5. Kirkens Nødhjelp: Musikal relatert til Kirkens Nødhjelps arbeid
  6. Lydias påske ved Kilane tekst og idé, Sandnes Media AS og KABB: Lydias påske
  7. NMSU: Foreldrepraten

1. Drammen kirkelige fellesråd: Mellom oss – åpent kirkelig samtaletilbud
  2. Fjell menighet: Dyrk et vennskap
  3. Fredrikstad kirkelige fellesråd: HER HØRER VI HJEMME- sammen for ungdom i Fredrikstad
  4. Torshov og Lilleborg sokn: Sommerkafe i kirkehagen
  5. Tromsø domkirkes menighet: Åpent felleskap i Tromsø sentrum
  6. Vaksdal kyrkjelege fellesråd: Inviterende kirke
  7. Sinsen menighet: Løren- de unges drømmebydel. Et forprosjekt
  8. Stiftelsen CRUX: Pilgrimer langs samme vei
  9. Vestre Toten kirkelige fellesråd: Bærekraftig kosthold

Se også https://kirken.no/stotte for andre utlysninger i Kirkerådets regi.