Skal vurdere kirkens valgordninger

- Valgordninger som gir godt demokrati i Den norske kirke er en sentral del av kirkens fremtidige organisering. I vår skal vi gå gjennom ulike alternativer for valg til kirkelige organer.

Dr. Patrick Roger Schnabel, universitetslektor i kirkerett ved Universitetet i Potsdam, var invitert til arbeidsgruppen 24. februar for å orientere om kirkelige organer og valgordninger i de protestantiske kirkene i Tyskland.

Det sier Bjørn Solberg, fellesrådsleder i Indre Østfold og medlem av Hovedutvalget for kirkelig organisering. Han leder en av arbeidsgruppene i prosjektet som skal se på nettopp kirkelig demokrati og valgordninger.

Arbeidsgruppen skal levere sin rapport til Hovedutvalget for kirkelig organisering innen 1. august i år.

Arbeidsgruppen hadde 24. februar besøk fra Tyskland og Sverige. Fra Tyskland kom Dr Patrick Roger Schnabel, prest og kirkelovsekspert ved universitetet i Potsdam og fra Sverige deltok lederen for kirkevalget i Svenska kyrkan, Anki Bondesson samt delprosjektleder Malin Wrigstad. De besøkende delte informasjon om valgordninger i sine respektive land og tanker om hvordan ordningene fungerer med arbeidsgruppen.

- Det har vært en spennende og lærerik dag. Vi tror arbeidsgruppen har stor nytte av de erfaringer andre lands kirker har gjort seg når det gjelder demokrati og valgordninger, sier arbeidsgruppeleder Solberg.

I mai kommer evalueringsrapporten fra KIFO (Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning) om gjennomføringen av Kirkevalget 2019. Arbeidsgruppen vil ta med seg også disse erfaringene når de ferdigstiller sin rapport til Hovedutvalget.