Pilegrimsvandring for fred i Palestina og Israel

Situasjonen i Palestina og Israel er kritisk og håpet og freden synes langt unna. Det er sterke bånd mellom Den norske kirke og denne regionen og et langvarig engasjement for solidaritet og rettferdighet både for israelere og palestinere.

Fra en dåpshandling i Den evangelisk-lutherske kirken i Jordan og Det hellige land (ELCJHL). Båndet mellom ELCJHL og Den norske kirke er sterkt, her er det prest Knut Kittelsaa som forretter dåpen. (Foto: Firas Maiya/ELCJHL)

– Hvordan kan Den norske kirke bidra til en rettferdig og varig fred i Palestina og Israel? Dette spørsmålet er utgangspunktet for Mellomkirkelig råds engasjementet i Palestina og Israel, sier internasjonal direktør, Berit Hagen Agøy.

På sitt møte 28. april vedtok Mellomkirkelig råd en oppdatert strategi for Mellomkirkelig råds engasjement for rettferdig fred i Palestina og Israel 2021–2023.

Rådets tre hovedprioriteringene videreføres:

1. Styrke relasjonene mellom Den norske kirke og kristne i Palestina og Israel.
  2. Legge til rette for teologisk refleksjon og religionsdialog som gir økt kunnskap og forståelse for konfliktenes kompleksitet.
  3. Bidra til en rettferdig, fredelig og demokratisk utvikling i både Israel og Palestina ved at menneskerettighetene og internasjonal rett respekteres.

Hagen Agøy legger vekt på at Mellomkirkelig råds tilnærming til Israel og Palestina tar utgangspunkt i kirkens tro og historiske tilknytning til det hellige land – men også i menneskerettighetene og internasjonal rett.

– Det er viktig å skille mellom hva som er begrunnet i troen og hva som er politiske og juridiske argumenter, fortsetter Hagen Agøy.

Forholdet til jøder og kristne i regionen beskrives i strategien, og det gis mange eksempler på hvorledes kirken i Norge kan bidra til å bygge gode relasjoner og styrke arbeidet for fred og rettferdighet.  Strategien redegjør også for Mellomkirkelig råds synspunkter på israelsk okkupasjonspolitikk og på virkemidler for å fremme en rettferdig fred.

– Strategien vil være nyttig for alle som er engasjert i Israel og Palestina. Den gir bakgrunnsstoff for delta i samtaler om konflikten, men også konkrete tips til hvorledes lokalmenigheter og andre kan engasjere seg, avslutter Hagen Agøy.

Les hele strategien i lenke under.