Innovasjonsmidler innenfor diakonien

Flere spennende og nytenkende menigheter, fellesråd og organisasjoner får i år penger til å realisere innovasjon innenfor diakoni. Til sammen er 2 755 000 kr delt ut, fordelt på åtte prosjekt.

I Karasjon inviteres alle med ut på tur. (Foto: Lars Verket)

Diakonirådgiver Sigrid Flaata er ser fram til å få inn rapporter fra mottakerne, når prosjektene settes ut i livet.

– Det har vært både inspirerende og lærerikt å lese søknadene, og en glede å dele ut disse midlene. Innovasjonsmidlene gis til prosjekter som styrker innovasjon og programutvikling i det diakonale arbeidet og bidrar til å virkeliggjøre bærekraftmålene. Innovasjon kan både handle om nye ideer, og det å sette sammen kjente elementer på nye måter for å løse en utfordring. Erfaringene som gjøres gjennom arbeidet, skal komme hele kirken til nytte.

Disse fikk midler

• Helgerud menighet - DIY-klubb
    • Unge inviteres inn til en sosial, kreativ og miljøbevisst arena der man skaper egne kreative prosjekter og lager sosialt innhold.
    • Målgruppe: unge
  • Landro menighet – God nok
    • Prosjekt med forebyggende karakter med formål å styrke barns psykiske helse i overgangen til ungdomstiden
    • Målgruppe: barn i sjuende trinn
  • Karasjok menighet – Ut på tur, alle skal med
    • Prosjekt i samarbeid med kommunens bosenter for mennesker med psykisk utviklingshemming, legger til rette for fellesskap ute i Guds skaperverk
    • Målgruppe: mennesker med nedsatt funksjonsevne og samisk bakgrunn
  • Stjørdal kirkelige fellesråd (i samarbeid med menigheter andre steder i landet) – Utadrettet folkekirke
    • Kurs som skal hjelpe fellesskap tilknyttet Den norske kirke å bli mer inviterende, med målsetting om å invitere med på diakonale lavterskeltilbud og samlinger med kristent innhold
    • Målgruppe: menigheter
  • Kirkens Bymisjon Sør-Varanger – Troen på stedet – diakoni som stedsutvikler
    • Prosjekt som skal utforske diakoniens muligheter til å drive med stedsutvikling, og gjennom aktiviteter og satsinger bidra til å skape bolyst og tilhørighet i det flerkulturelle bygdesamfunnet i Pasvik.
    • Målgruppe: unge mellom 13-20 og pensjonister
  • Bymisjonssenteret, avdeling Tøyenkirken – Økt kirkelig tilstedeværelse natt helg i Oslo
    • Har mål om å gi flere mennesker som oppholder seg i sentrum, relevante tilbud på natt, særlig med tanke på hvile, sove, samtale og religiøse handlinger
    • Målgruppe: mennesker som oppholder seg i sentrum på natta og med ulike behov for hjelp