Ønsk deg en salme!

Du kan ønske deg en favorittsalme på NRK.

Ønsk deg en salme!

NRK-programmet «Salmer til alle tider» har nettopp fylt 20 år. Hver uke får programleder Helge Gudmundsen nye salmeønsker fra lytterne.

Siden i fjor høst har Gudmundsens «Salmer til alle tider» hatt to kanaler å boltre seg i. I den nye digitale NRK P1+ kan du høre salmeprogrammet søndager kl. 20.00-21.00 (DAB-radio, nettradio). På «gamle» NRK P1 går programmet med samme tittel søndager kl. 22.05-22.35.

- Hva er grunnen til at programmet fortsatt er på lufta etter mer enn 20 år?

«Salmer til alle tider» er et meget populært program. På søndager kl. 22.05 har vi hatt en markedsandel på opp mot 75%. Lytterreaksjoner har fortalt oss at programmet når langt utenfor kirkens vante sirkler. Vi får brev fra ateister, humanetikere og andre som ikke definerer seg som kristne. Salmeskatten representerer en kulturarv, og det handler om røtter, sier Gudmundsen og siterer en typisk innringer: «Den salmen var min mors favorittsalme.»

Vår religiøse arv
NRK-veteranen Helge Gudmundsen (62) har vært ansatt i NRK siden 1986. Ved siden av salmeprogrammet har han arbeidet med morgenandaktene i NRK radio i 24 år. Han har vært prosjektleder for tv-gudstjenester og tv-serien programmet Åpen himmel.

- Jeg mener «Salmer til alle tider» passer godt inn i NRK’s samfunnsoppdrag. NRK skal ivareta vår religiøse arv. At NRK ba meg lage nytt program i NRK P1+ sier ganske mye, mener Gudmundsen. «Salmer til alle tider» i NRK P1+ er lytterkontaktprogrammet. Da er det en hel time med lytterønsker.

- Vi mottar ukentlig ca. 400 brev, kort og e-poster. De fleste henvendelsene handler om vår lille salmekonkurranse. Rundt om i landet er det dannet grupper som løser Salmenøtta sammen. Flere forteller at de på grunn av Salmenøtta har kjøpt seg salmebok, også den nye, sier Gudmundsen.

Ring inn!
Han ønsker seg at enda flere benytter seg av programmets telefonsvarer (73 88 12 48): - Da får vi lytternes stemme på lufta og det blir det mer variasjon i programmet, sier Helge Gudmundsen.

Sendingene på NRK 1 søndager kl. 22.05 er ikke basert på lytterønsker, men er et tema-program der Helge Gudmundsen selv setter tema etter kirkeår og aktuelle begivenheter. I vinter har han presentert den nye salmeboka.

- Det er stor interesse for dette. Mange sitter hjemme og blar i den nye salmeboka sammen med meg. Selv om vi har flest eldre lyttere, ser vi en økende interesse fra yngre lyttere. Jeg tror salmefornyelse er viktig. Nye salmer, ny musikalsk innpakning og at populære artister synger salmer gjør salmene mer «spiselige».

Vidar Kristensen, som har vært prosjektleder for den nye salmeboka, gir uforbeholden honnør til mannen bak «Salmer til alle tider»: - Helge Gudmundsen gjør en fantastisk innsats for å dele innholdet i Norsk salmebok 2013 med norske radiolyttere, sier Vidar Kristensen.