Kartlegging av kopiering

Sentralavtalen med Kopinor om kopiering av beskyttet materiale i Den norske kirke er sagt opp. Det skal inngås en ny avtale om kopiering, og man har derfor behov for å kartlegge soknets kopieringsaktiviteter.

I gudstjenester, som her i Grønnåsen kirke, trykkes det ofte opp program for menigheten, og dette er blant det som nå skal kartlegges. (Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen)

KA og Kirkerådet samarbeider om å inngå en ny avtale om kopiering av beskyttet materiale som skjer i Den norske kirke. Med kopiering menes avskrift, fotokopiering og digital kopiering, herunder scanning, lagring og utskrift, samt kopiering for visning for skjerm/prosjektor.

Kopiering knyttet til gudstjenesten

Det er i første omgang behov for å samle inn kunnskap om og kartlegge kopieringsaktiviteter knyttet til gudstjenesten i Den norske kirke, med formål om å bruke det i forhandlingene om en ny kopieringsavtale, samt ved fastsetting og fordeling av vederlag til rettighetshavere. Kirkerådet og KA har bidratt i utarbeidelsen av en undersøkelse som vil sendes til tilfeldig utvalgte sokn. Siden undersøkelsen handler om kopieringsaktiviteter knyttet til forberedelser og gjennomføring av gudstjenester, vil ansvaret for å besvare undersøkelsen i det enkelte sokn ligge hos soknepresten.

Kopieringsmaterialet

Når man lager et gudstjenesteprogram, vil man ofte anvende rettighetsbelagt materiale både på papir og skjerm. Rettighetsbelagt materiale kan blant annet være boklige utgivelser – ordinære bøker som for eksempel Norsk salmebok (2013) og Salmer (1997) eller digitale utgivelser – nettbaserte kilder som for eksempel Tekstbok for Den norske kirke og Liturgisk musikk for Den norske kirke.

Undersøkelsen skal også kartlegge bruk av illustrasjoner i gudstjenestematerialet – om man bruker menighetens egne bilder, benytter seg av Kirkebyggdatabasen, design.kirken.no eller finner illustrasjoner på nett. I tillegg vil undersøkelsen kartlegge strømming av gudstjenester.

Undersøkelsen

Undersøkelsen består av korte spørsmål om en eventuell strømming av gudstjenester og registrering av tre påfølgende gudstjenester. Formålet er å oppnå kunnskap om materiale som blir delt ut eller vist til menigheten under gudstjenesten.