Glimt fra Kirkeskipet under Arendalsuka

Under Arendalsuka 13. - 17. august 2018 lå Kirkeskipet «Adella» ved kai i Pollen, midt i Arendal. Her finner du opptak fra arrangementer om bord. Se video!

Den norske kirke leide den vakre seilskuta «Adella» under Arendalsuka 13.-17. august. På "Kirkeskipet" var det program fra morgen til kveld, for å vise kirkens bredde. (Foto: Adella.no)

Det var program om bord fra morgen til kveld med debatter, samtaler, minikonserter, bibelfortellinger, bibelquiz m.m. De fleste arrangmentene ble sendt direkte på nettet.

Opptakene ser du nedenfor eller på Kirkeskipets Facebook-side: https://www.facebook.com/kirkeskipet/

Kirkerådet samarbeidet med flere organisasjoner om å fylle Kirkeskipet med godt innhold: Kirkens Nødhjelp, Sjømannskirken, Bibelselskapet og KA - Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter.

… og neste år kommer kirkeskipet Adella tilbake til Arendalsuka!

Kirkebyggets plass i det nye Norge, med Oddbjørn Sørmoen, fagdirektør for kirkebygg i KA (Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter) og Ingrid Vad Nilsen direktør i Kirkerådet.

Majoritet og minoritet i en norsk småby. Sigurd Markussen er prest i Den katolske kirke i Arendal i samtale med biskop i Agder og Telemark, Stein Reinertsen

Hvem skal ta vare på kirkene våre?

Frykt, flyktninger og fellesskap i kirke og samfunn - med presentasjon av tre menigheters møte med flyktninger.

Dødssynder - kan vi snakke om det i dag? Forfatter Gaute Heivoll i  samtale med biskop i Agder og Telemark, Stein Reinertsen.

Enhetsarbeid i polariseringens tid – Kirkenes verdensråd 70 år
En samtale om kirkenes enhets- og fredsarbeid, knyttet særlig til Kirkenes verdensråds rolle og posisjon

Samtale om tro v/ Sunniva Gylver, sokneprest i Fagerborg kirke i Oslo sammen med biskop emeritus Per Arne Dahl.

Om tro og kirkens plass i livet og samfunnet - samtale mellom kulturminister Trine Skei Grande (Venstre) og biskop emeritus Per Arne Dahl.

Kirken - i krise? - Del I - Vi hører til stadighet at kirken er i krise. Det vises til synkende medlemstall, færre kirkebesøkende og stenging av kirker. Men er situasjonen så dyster som noen kan få det til å høres ut?

Kirken - i krise? - Del II

Hvor går grensene for sorteringssamfunnet? Om bioteknologiens utfordringer

Håpets Katedral - Sammen mot plast i havet! Samtale om marin forsøpling og håp for havet.

Prest Sunniva Gylver og lege og forfatter Bushra Ishaq - En samtale om Norges første kristen-muslimske andaktsbok

Klimapilegrim - neste skritt mot klimarettferdighet

En ny gjeldskrise? Gjeld, utvikling og kirkenes rolle

Er norsk kultur overlegen andre? - en debatt om verdier

Samtale om salmer, fotball, tro og tvil,  v/ stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen og Bispemøtets preses Helga Haugland Byfuglien.

Lansering av rapporten  "Norway's Fair Share", v/ Forum for utvikling og miljø, Naturvernforbundet, Regnskogfondet,  Kirkens Nødhjelp.

Hvorfor selger Norge krigsmateriell til autoritære regimer?

Misjon og miljø, to sider av samme sak? Et seminar om klima og miljø, gjenbruk og misjon

Dette er Kirkeskipet

«Adella» ble bygget i Ålesund i 1863 som slupp og gikk under navnet «Gidske» fram til 1891.

Det ble etter hvert økt behov for større skuter med bedre sjødyktighet i forbindelse med sildefisket i Norden og fra 1870- tallet tok byggingen av galeaser av for fullt. På 1890-tallet var galeasen en av de viktigste skutetypene i den norske kystfåten. «Gidske» ble ombygget til galeas i Kristiansund i 1891 og omdøpt til «Missionær Skrefsrud». Ombyggingen innebar at skuta fikk to master, ble kuttet tvers over ved akterstevnen og forlenget til 75 fot og fikk flat akterstevn.

Lite er kjent om skutas fortid, men det finnes historier om harde turer til Portugal og Spania i 1870 årene. Etter ombyggingen i 1891 gikk skuta i den såkalte saltfiskfarten med klippfisk fra Lofoten til Bergen og saltlast tilbake til Lofoten .

Under navnet «Misjonær Skrefsrud» var skuta hjemmehørende flere steder på Vestlandet, før hun som et av de siste seilfartøyer i fiskefarten fra Lofoten og sørover, lå til salgs i Bjugn i 1949 og ble kjøpt av Peder Pedersen, en skipper fra Lista i sør Norge. Siden har skuta hatt flere eiere, blitt ombygget, oppusset og omdøpt til «Adella». Hele historien kan du lese på adella.no.