Müller-Nilssen-utvalget: Hovedutvalget i prosjekt kirkelig organisering

Kirkerådet etablerte i oktober 2019 et prosjekt for arbeidet med kirkelig organisering. Müller-Nilssen-utvalget leverte sin rapport 31. mars 2021, der de peker på ulike alternativer og anbefalinger. På denne siden finner du informasjon om utvalget og mandatet for arbeidet.

Hovedutvalget for arbeid med kirkelig organisering

Arbeidet organiseres med et hovedutvalg og fire arbeidsgrupper. Hovedutvalget ble ledet av Morten Müller-Nilssen, organisasjonspsykolog og har jobbet med endring hele sitt yrkesaktive liv. I dag er han konserndirektør for staber i Vy.

I tillegg til hovedutvalget, skal fire arbeidsgrupper se nærmere på arbeidsgiverorganisering, biskopens tilsyn, valgordninger og forholdet kirke/kommune. Underveis i arbeidet blir det fagkonsultasjoner og møter med ulike grupper av berørte.

Dette er de fire arbeidsgruppene:

– Den norske kirke møter mennesker i livets ulike faser, med både gleder og sorger. Ny kirke- og trossamfunnslovgivning gir nye rammer for hvordan kirken skal organiseres og fungere. Kirkerådet har gitt et modig og nødvendig mandat. Med bredt sammensatte utvalg og gode samhandlingsarenaer gjennom 2020 skal vi sammen klare å finne gode løsninger som sikrer best mulig organisering, styring og drift av kirken, til beste for alle oss som bruker kirken og for alle som jobber her, sier Morten Müller-Nilssen.

Dette er medlemmene i Müller-Nilssen-utvalget:

muller_nilsen.jpg

Utvalgets leder: Morten Müller-Nilssen, konserndirektør for organisasjon og stab i Vy

Olav Fykse Tveit, preses i Bispemøtet

eide.jpg

Oddbjørn Eide, styremedlem i Norges kirkevergelag

enstad.jpg

Martin Enstad, leder i Presteforeningen

Hjorthaug.jpg

Torbjørn Backer Hjorthaug, avdelingsdirektør i Kulturdepartementet

halvorsen_hougsnes.jpg

Marit Halvorsen Hougsnæs, direktør i KA – arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter