Fagsamlinger innen samisk kirkeliv

Samisk kirkelivskonferanse, Samiske kirkedager og ulike typer nettverkssamlinger arrangeres jevnlig.

Fra Samisk kirkelivskonferanse 2015. Foto: Bente Geving.

Av større samlinger innenfor samisk kirkeliv i Den norske kirke har vi:

- Samisk kirkelivskonferanse (som oftest i Tromsø)

- Samiske kirkedager (veksler mellom Sverige, Finland og Norge)

- Ulike typer nettverkssamlinger: Nettverk for samisk trosopplæring, samisk teologinettverk og nettverk for samisk diakoni - som arrangeres av Samisk kirkeråd.

De fleste fagsamlingene er for folk som jobber eller er frivillig innen samisk kirkeliv. Det er ofte tilrettelagt med tolking mellom de ulike samiske språkene og til/fra norsk. Dermed er det mulighet for å delta selv om man har begrenset med samiske språkferdigheter.

Noen ganger er samlingene spesielt tilrettelagt for de som ikke har samiske språk- og kulturkunnskaper fra før.

Samiske kirkedager er et møtested på tvers av landegrensene. Her samles samer med ulik kirkelig tilknytning fra ulike steder til seminarer, grupper og gudstjenester.

Ta kontakt om du er usikker på hva som passer for deg!

Kontaktinformasjon for Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie - Samisk kirkeråd

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)