«- Er det mulig for meg å ta læretiden min i kirka?». Spørsmålet fra Hedda Hvindenbråten (19) satte hjulene i gang, og mandag 23. juni 2025 hadde hun sin første dag som lærling i Gjøvik kirkelige fellesråd. Med kirken som lærested, fullfører hun nå sitt studieløp i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Hun er ikke alene, også Helene Libakken (21) er tatt inn som lærling og gjennom kirken får de både fagkunnskapen og grunnlaget de trenger for å oppnå fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere.
Pangstart med Superuke
Allerede første dag på jobb er det full rulle. 75 barn fra 4. – 7. klasse har meldt seg på kirkas aktivitetsuke etter skoleslutt. Store deler av staben og flere frivillige er engasjert for å gi ungene gode opplevelser. Barna er delt opp i grupper etter interesser, og Hedda og Helene er i full sving med hver sin gjeng. I kirken er det escape-room, på menighetshuset ved siden av leder Helene ei gruppe danseglade jenter, ute på plenen er det ansiktsmaling og sangleker, og i speiderhuset Ynglingen lærer barna ulike håndverk, baker eller koser seg i kjelleren blant spill og myke sofaer hos Hedda.
Helene Libakken får en forsmak på hva som venter når hun starter sin læretid i august. I superuka får hun utfolde seg som instruktør med ivrige dansere på scenen. Foto: Hamar bispedømmeråd.
Gir ungdommene læretilbud
«- De skal gjøre akkurat det samme som vi gjør», sier Karsten Torp, en av de to lederne for kirkens tilbud rettet mot barn og unge. Kirken har tilbud for alle aldersgrupper, fra babysang og superonsdag for småbarnsfamilier med middag og familiesprell, til konfirmantleir og undervisning til kirkas egen utdanning for ungdomsledere LUPY.
Da spørsmålet kom om å bli lærebedrift, tok Karsten Torp kontakt med fagopplæringen i Innlandet fylkeskommune. Den kontakten ble avgjørende. Der ble de anbefalt å kontakte et opplæringskontor og valget falt på Lærlingsenteret Innlandet. Ansvarsfordelingen var klar, opplæringskontoret ville ta seg av den faglige oppfølgingen av ungdommene og sørge for at alle papirer var på plass. Kirken som opplæringsbedrift skulle følge opp ungdommene faglig og sosialt og sørge for at de fikk en god start på arbeidslivet.
«- Det har gått smidig og veldig greit fra den første kontakten for 3-4 måneder siden», forteller Torp. De to lærlingene har fått fagplaner som de skal igjennom, de skal blant annet bli ansvarliggjort gjennom å planlegge og tilrettelegge egne aktiviteter. Gevinsten for kirken er stor. Arbeidskraften er stabil, og økonomisk vil det være mer lønnsomt å ha lærlingene i fast jobb enn kortere engasjement som krever mer oppfølging, sier Torp.
Helene Libakken og Hedda Hvindenbråten er de første som fullfører utdanningsløpet sitt som lærlinger i Gjøvik kirkelige fellesråd. Karsten Torp (tv) og Bjørnar Nome er ledere for kirkens barne- og ungdomstilbud. De er glade for avtalen som nå er inngått med Innlandet fylkeskommune. Foto: Hamar bispedømmeråd.
En viktig samfunnsaktør
Irene Morch er kontaktperson for Læringssenteret Innlandet. Til sammen er det mellom 15 og 20 lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget i hennes portefølje i Innlandet, men de fleste er knyttet til barnehage eller skole. «-Da jeg fikk tilgang til kirkens årshjul, var aktiviteten mye mer omfattende enn jeg visste», sier Morch. Hun så umiddelbart at kirken ville være en veldig fin læreplass for de aktuelle kandidatene. I motsetning til barnehage- og skole der mye av innholdet var satt gjennom fastlagte lovpålagte rammeplaner, kunne kirken tilby lærlingene å være mer med i prosess. «-Det er en stor fordel at lærlingene kan være med og påvirke egen arbeidshverdag gjennom planlegging, gjennomføring og evaluering i en bedrift som skal favne alle», sier hun.
Irene Morch ser frem til å arbeide sammen med kirkens team for å bidra til at Hedda og Helene bygger kompetanse frem mot fagbrev. Foto: Am Creations
Gjør hobby til jobb
Både Hedda og Helene er godt kjent med kirkens arbeid. Hedda startet i barnegospelkoret som 5-6-åring og har gått fra å være deltaker på kirkens ulike aktiviteter til å ha stadig mer ansvar. Nå er hun en del av ungdomsgruppen LUPY som er kirkens eget lederprogram for unge voksne. Hedda har alltid sett på kirken som en aktuell arbeidsplass.
Helene startet som frivillig for seks år siden og har nå en liten stilling utenom skolen. Hun er veldig opptatt av at barn og unge som har litt «mer i ryggsekken» sin, også skal føle seg trygge på aktiviteter enten det er tårnagenter eller leir. Hun ser frem til å kunne bidra til det gjennom kirkens arbeid.
«-Når man jobber med mennesker handler det om verdigrunnlag», sier Morch på Læringssenteret. At kirken er et trossamfunn er ikke noe til hinder for å være en god lærebedrift, mener hun, og fremholder at det ikke er likhetstegn mellom det å være lærling og det å ha en personlig tro. For Morch handler det om fellesskap og verditenkning og at kirken er en viktig samfunnsaktør. «-Det kristne verdigrunnlaget handler om etikk og holdninger som ligger til grunn for oss som samfunn, og dette er viktige verdier når verden er uforutsigbar og utrygg», sier hun.