Rheinberger var født i Lichtenstein. Han var usedvanlig talentfull og flyttet allerede som tolvåring til Tyskland for å studere musikk. Som tyveåring ble han ansatt som lærer i pianospill ved konservatoriet i München. Senere ble han professor i orgelspill og komposisjon. Stilmessig plasserer Rheinberger seg på den siden vi omtaler som «absolutt» musikk. Det betyr at musikken er nok i seg selv og ikke har et bestemt program. Rheinberger var høyt respektert innenfor samtidens kulturelite.
Olsson var en svensk organist og komponist som regnes som en av Sveriges fremste organister gjennom tidene. I tillegg til å være organist i Gustav Vasa i Stockholm var han også lærer ved musikkhøyskolen i Stockholm. Olssons komposisjonsstil preges først og fremst av den franske romantiske orgeltradisjon. Han har skrevet verker i alle format fra verker for klaver, sang , kor og orgel til store symfoniske verk. Har har bl.a en stor orgelsymfoni: Credo Symphoniacum.
Pärt er en estisk komponist som emigrerte til Tyskland i 1980 grunnet trykket fra Sovjetunionen. Siden sent i 1970-årene har Pärt arbeidet med en egenutviklet komposisjonsteknikk han kaller tintinnabuli (klokkeklang), en særegen form for minimalisme inspirert av gregoriansk sang.