Det unge og innovative selskapet Ducky sier at handling skaper endring, og påstår at alle kan bidra til å senke klimagassutslipp. Hver eneste dag. Og de vil vise folk flest hvordan man kan bidra.
Til dette har de utviklet digitale verktøy og kampanjer rettet mot bl.a. bedrifter, organisasjoner og skoler.
I tiden 13.-22. september arrangeres det på nytt en klimakonkurranse der lag fra ulike organisasjoner og bedrifter kan konkurrere med hverandre og seg selv om å redusere mest mulig CO2e. Hver ansatt bruker noen minutter hver dag på å loggføre sine klimavennlige aktiviteter digitalt- f.eks. kortere dusjer eller reising med kollektivt- og man ser raskt hvor mye CO2e man har spart.
Målet med konkurransen er å vise hvordan hver person med enkle og effektive grep kan få ned sitt eget klimaavtrykk i det daglige – både hjemme, på fritiden og på jobb.
Konkurransen foregår både internt og mot andre bedrifter. Kirkerådet hadde to «testlag» i våren klimakonkurranse, og har planer om å melde de ulike dojo-gruppene inn som lag i denne konkurransen.
Det er viktig å vite at alle deltakere i denne konkurransen ble ansett som «gjennomsnittsnormann» når det gjelder klimagassutslipp, ellers ville det bli for komplisert. I tillegg er det en del ting som man ikke blir spurt om, bl.a. flyreiser. Likevel vil bruk av denne registreringen være nyttig læring som viser hver enket hvor viktig våre valg med hensyn til mat, energi, bolig og reise er.
Frem til 1. oktober får alle deltakerne på våre Jesus-dojoer tilgang til en klimakalkulator, der man kan beregne sine egne klimagassutslipp når det gjelder energi, mat, transport, forbruk og andel av offentlige tjenester.
Aktiv bruk av klimakalkulatoren og deltakelsen i klimakonkurransen er tenkt som noen av de «aktiviteter og praksiser» som skal prøves i dojoperioden, gjerne supplert av andre personlige valg.