Hva er bispedømmerådet?

Lurer du på hva et bispedømmeråd er og hva slags oppgaver det har? Her er en oversikt.

Oslo bispedømmeråd består av
- sju leke valgt av kirkemedlemmene i bispedømmet
- en lek valgt representant fra Døvemenighetene
- en lek kirkelig tilsatt valgt av de leke kirkelig tilsatte i bispedømmet
- en prest valgt av prestene i bispedømmet
- biskopen

Bispedømmerådet skal ha fokus på å vekke og nære det kristelige liv i menighetene, og det skal fremme samarbeidet mellom de enkelte menighetsråd og andre lokale arbeidsgrupper innen bispedømmet. Kirkemøtet og kirkerådet har delegert mange forvaltningsoppgaver til bispedømmerådene.

Bispedømmerådet fordeler statlig tilskudd til særskilte stillinger innen kirkelig undervisning og diakoni.

Bispedømmerådet tilsetter prester og proster. De gjør også vedtak om oppsigelse, ileggelse av ordensstraff, avskjed og suspensjon.

Medlemmene av bispedømmerådet er også medlemmer av Kirkemøtet.

Bispedømmerådet har om lag åtte møter i året. I tillegg deltar de på det årlige Kirkemøtet.

Les mer om medlemmene i det nye bispedømmerådet 2020 - 2024.

Stiftsdirektøren er daglig leder av rådets virksomhet. Sammen med resten av staben ved bispedømmekontoret forbereder direktøren saker til rådsmøtene og følger opp rådets vedtak og føringer.