Meldte seg som frivillig, og den første hun møtte var en gammel venn

Etter et par år som pensjonist kjente Heidi behov for å bidra igjen.

Heidi Vik og Ribana Miclescu fant hverandre igjen i Grønland kirke. Foto: Jorunn Strand Askeland

-Jeg var med på kirkevandringen «Tre kirker i hjertet av Oslo». Da vi stoppet her i Grønland kirke ble det sagt at de trengte flere frivillige. Jeg hadde savnet en møteplass der man treffer forskjellige typer mennesker, så jeg meldte meg. Så langt har det vært fantastisk flott, sier Heidi Vik (67) som er nylig pensjonert sykepleier.

Da hun kom til Grønland kirke for første oppdrag fikk hun informasjon om at hun skulle møte en som ville gi opplæring. Gleden ble stor da hun oppdaget at det var Ribana som hun har møtt utenfor lokalbutikken og snakket med mange ganger, som skulle stå for opplæringen: - Det var stor gjensynsglede, forteller Heidi.

Engasjement

Ribana Miclescu (37) er fra Romania og har et engasjement som menighetsarbeider i Grønland kirke. Hjemme i Romania har hun fire barn som søsteren følger opp mens hun arbeider i Norge.

- Målet er at alle mine barn skal få en utdannelse og arbeid, forklarer den tøffe mammaen. Den eldste har allerede utdannelse og jobb, noe hun er lettet over. Hver uke arbeider hun på «Tirsdagsmiddag for små og store i bydel gamle Oslo». Og det rapporteres om at Ribana er en skikkelig god medarbeider i kirka, nå sammen med en like driftig Heidi:

- Det er rundt tjuefem innom på tirsdager, det er alle mulige slags folk, men mange foreldre med barn. Jeg har inntrykk av at om de først har kommet på en middag, kommer de ofte hit igjen, forteller Heidi.

Bety noe for noen

Hun flyttet fra Tromsø til Etterstad for elleve år siden, da hun innså at hennes voksne barn med familier hadde tenkt å bli i hovedstaden: - Oslo er min andre hjemby så jeg flyttet sørover og arbeidet de siste ti årene som sykepleier her. Det har vært fint. Men, etter et par år som pensjonist kjente jeg behov for å bidra igjen. Jeg trengte å fortsette å bety noe for andre, det gir en helt egen tilfredsstillelse, sier Heidi som i første omgang bidrar en gang i måneden på tirsdager. Men, hun syns det er en veldig fin kirke med mye spennende program så hun ser ikke bort fra at det blir flere dager etter hvert.

- Jeg ble kjent med Ribana utenfor Rema 1000 der jeg bor. Vi har noen felles kjente og da en av dem ikke hadde dukket opp, ble Ribana bekymret og tok kontakt med meg og spurte etter vår felles venn. Slik ble vi kjent. Det var en så positiv erfaring å få opplæring av henne her i kirka, sier Heidi og holder rundt kompanjongen sin.

Hjemme i kirken

- Jeg føler meg hjemme her i Grønland kirke og samarbeider med så fine folk, sier Ribana. Hun kan fortelle at timene utenfor Rema blir lange. Da kommer alle de tunge tankene og bekymringen for familien.

- Da er det bedre å jobbe, så jeg jobber så mye jeg kan. De som kommer hit på tirsdagsmiddag, blir som en ekstra familie, sier hun.

Vil du engasjere deg?

Har du lyst til å delta? Kirkene i Oslo har stort behov for frivillige til mange ulike oppgaver, enten du mest er opptatt å ha det fint sammen med folk eller du ønsker å gjøre noe meningsfullt Ta kontakt med din lokale kirke eller med Ingun på bispedømmekontoret.