Svensk biskop og proster på besøk i Oslo

I en liten uke er biskopen i Stockholm, Andreas Holmberg, og hans proster på besøk i Oslo. Onsdag fikk de en rundtur i Groruddalen og middag i bispegården.

Svensk biskop og proster på besøk i Oslo

-Vi er på studietur, sier biskop Holmberg.

-Det er viktig for en stab å være sammen, lære hverandre å kjenne. På toget hit hadde vi i oppgave å intervjue hverandre. Man har som kjent mye tid når man tar toget, smiler han.

Busstur

Samme dag som 5000 amerikanske marinegaster slipper anker i Oslofjorden, tok altså biskop i Oslo Kari Veiteberg sin svenske kollega og hans 13 proster på en visitt til menighetene Romsås, Fossum og Ellingsrud i Groruddalen.

Etter en kjapp runde om Holmenkollen og utsiktspunktet ved hotellet, ankom følge Romsås kirke hvor de fikk høre prost Christofer Solbakken fortelle om Groruddalens historie og demografi.

-Hvordan er det å være kirke i et område med mindretall av medlemmer? Vi har latt oss inspirere av Fremtiden bor hos oss-prosjektet (FBHO), fra Sverige, sa Solbakken.

Biskop Holmberg har selv vært sentral i FBHO-arbeidet i Sverige.

Demografi

Veien gikk videre til Fossum kirke, midt på Stovner og med en betydelig lavterskel, diakonal innsats mot lokalbefolkningen.

Så gikk turen til Ellingsrud og Forandringshuset i kjelleren i kirken. Et viktig arbeid for ungdom på Ellingsrud.

Det hele ble avsluttet i bispegården med prostene i Oslo bispedømme og middag.