Verdens flyktningdag 20 juni

I år har FN valgt slagordet: Håp langt hjemmefra - en verden der flyktninger alltid er inkludert.

Foto: Ricardo Gomez Angel, unsplash.com

-Flyktningkrisen vi nå ser i verden er forårsaket av både gamle og nye kriger og konflikter ulike steder. Dette medfører økende antall internt fordrevne mennesker på flukt – de befinner seg flere steder også i eget land, eller de krysser grenser til naboland i konfliktområder, skriver Norges Kristne Råd på sine nettsider. De er en av organisasjonene som. skal markere Verdens flyktningdag 20 juni.

Les mer på Norges Kristne Råds hjemmeside.

-Vi må heller ikke glemme de millioner av mennesker som bare øker i antall i flyktningeleirer ulike steder i Afrika, Midtøsten og Asia. Trygg migrasjon og mulighet for asyl strammes inn, irregulær migrasjon øker, skriver de videre.

Oppfordring

Organisasjonene oppfordrer menigheter til å markere dagen. Lenger nede i saken er det lagt ved materiell som kan henges opp.