Koronakrisen og vår lutherske søsterkirke i Jordan og Det hellige land

Til menigheter og enkeltpersoner i Den norske kirke: Utfordring til innsamling til en viktig partnerkirke i en vanskelig tid. Bruk Vipps til 609350 - DNK Kirkerådet ELCJHL.

Koronakrisen og vår lutherske søsterkirke i Jordan og Det hellige land

Korona-pandemien har hatt dramatiske virkninger over hele verden, og har også ført kirkenes liv inn i helt nye utfordringer. Mange kirker er stengt, kirkenes økonomi er utfordret og over hele verden arbeider kirkene for å finne nye måter å leve aktivt på blant mennesker som strever med usikkerhet, angst og tap av arbeid og inntekter.

Vår søsterkirke i Jordan og Det hellige land er særlig hardt rammet.

Derfor har Borg og Nidaros bispedømmer, som begge har partneravtale med  Evangelical Lutheran Church in Jordan and the Holy Land (ELCJHL), tatt initiativ til denne innsamlingen.

Den går ut til hele vår kirke, og vi håper menigheter med vennskapsavtaler i ELCJHL vil ta et ekstra ansvar. Utfordringen er drøftet med preses i Den norske kirke og Mellomkirkelig råd, og støttes av dem.

ELCJHL

Den lutherske kirken som i hovedsak arbeider blant palestinerne – ELCJHL – er særlig hardt rammet, både fordi den er liten og fordi den arbeider i områder som også uten pandemien har store utfordringer.

ELCJHL er en viktig søsterkirke for oss i det lutherske kirkefellesskapet. Gjennom den når vi inn i livet blant palestinerne, tar del i deres utfordringer og deler deres tro og håp. Den norske kirke er sammen med lutherske kirker i Norden, Tyskland og Amerika med i et forpliktende partner¬samarbeid med ELCJHL.

ELCJHL har seks menigheter som ligger i Jordan, på Vestbredden og i Jerusalem. Menighetene holder til i Amman, Beit Jala, Betlehem, Beit Sahour, Ramalla og Jerusalem. Kirken driver også et aktivt skolearbeid med fire skoler og fire utdanningsprogram, og den har en utstrakt diakonal virksomhet blant palestinerne. Den driver også en kirke på Jesu dåpssted, Bethany Beyond Jordan, for å betjene pilegrimer som kommer dit. Prester fra partnerkirkene gjør tjeneste her.

Les mer om kirkens arbeid på www.elcjhl.org

Kirken er et kristent vitnesbyrd i palestinernes liv, og ønsker å formidle håp og framtid til folket, gjennom et aktivt forsoningsarbeid som fremmes både gjennom skolene, i diakonale tiltak og gjennom menighetenes aktiviteter. Dette arbeidet er særlig viktig mens korona-pandemien herjer. Kirken vil være et element i den legende og helende prosessen som mennesker i området må gjennom for å skape et godt og trygt fellesskap, og den har et godt forhold til den muslimske befolkningsmajoriteten. Skolene deres er åpne for alle uten hensyn til kjønn, rase, etnisitet eller religion og har like mange muslimske som kristne elever, og det diakonale arbeidet er rettet mot alle som trenger det.

Situasjonen på Vestbredden

Korona-pandemien har stengt av hele samfunnet, også vestbredden. Betlehem-distriktet er helt stengt ned og all turisttrafikk er borte. Dermed har mange mennesker mistet sitt livsunderhold samtidig som kirker og skoler er stengt og levekostnadene har steget kraftig.

For kirken betyr stengte skoler også tap av inntekter. Kirken beregner selv et bortfall av lokale inntekter på omkring 4,1 mill. kr. fram til august 2020. Det er klart at kirkens virksomhet ikke kan fortsette uten at dette inntektstapet erstattes. I denne krisesituasjonen ønsker kirken særlig å sørge for humanitær bistand til mennesker i nød på Vestbredden.

Å sørge for mat til en familie en måned koster kr. 2000,- pr. familie. Kr. 200 000,- kan altså hjelpe 100 familier i en måned. Videre er det et mål å holde på medarbeidere i kirken og skolene så langt som råd. Å dekke halvparten av de ansattes lønn i en måned koster omkring en mill. kr. Får kirken den tilstrekkelige støtte, vil den kunne holde oppe sin kirkelige aktivitet i menighetene, drive sitt diakonale arbeid, følge opp sine utdanningsprogrammer og gjøre skolene klare for ny innsats når de kan åpne igjen.

Får de ikke slik støtte utenfra, vil det kristne vitnesbyrdet i området svekkes i en tid da det trenges mer enn kanskje noen gang.

Økonomisk støtte og forbønn

Partnerkirkene setter allerede sammen en hjelpepakke. Også Den norske kirke deltar i dette, men behovet i ELCJHL er mye større enn partnernes hjelpepakke.

Nå ønsker vi å utfordre norske menigheter og enkeltpersoner til å være med og støtte ELCJHL både gjennom forbønn og økonomisk.

Slik situasjonen er nå, er mange behov blitt større omkring oss, og vi ønsker ikke å bidra til en konkurranse mellom innsamlinger. Også mange andre viktige formål trenger vår støtte. Men vi vil framholde at vi kjenner et særlig ansvar for våre kristne søsken i Jordan og Det hellige land i denne tida. De står i en svært viktig oppgave og lever på mange vis ganske utsatt. De trenger å kjenne at mange står sammen med dem i ønsket om å holde kristen tro og håp oppe i dette området. Ved å støtte ELCJHL økonomisk holder vi også oppe et viktig bidrag til en freds- og forsoningsprosess som må gå videre dersom forholdene skal bli trygge i dette området. Vi ber alle om å ta imot denne utfordringen, og om å dele den med andre slik dere finner det mulig!

Bidrag kan gis som VIPPS til 609350 - DNK Kirkerådet ELCJHL. (Menigheter kan overføre ofringer tli Kirkerådets konto 2801.45.98164 merket «Prosjekt 611 -ELCJHL» Denne løsningen er ikke mulig for enkeltpersoner)
Når innsamlingen er avsluttet første oktober 2020, vil midlene i sin helhet bli overført til ELCJHL.

Herborg Finnset, biskop i Nidaros

Atle Sommerfeldt, biskop i Borg