Jubler for ny samisk kirkearena

Bertil Jönsson fra Saemien Åålmege smilte bredt da Kirkemøtet vedtok det nye samiske valgmøtet, mandag 16. april. Vedtaket betegnes som samisk kirkehistorie, og vil gi en felles kirkelig arena for sørsamer, lulesamer og nordsamer.

Bertil Jönsson smilte fornøyd etter det historiske vedtaket på Kirkemøtet.

Jönsson er sørsamisk representant på Nidaros bispedømmeråds benk under årets Kirkemøte i Trondheim. Han fikk dermed være med på å stemme frem det nye samiske valgmøtet. Vedtaket var enstemmig.

- Dette er et viktig vedtak. Det etablerer et kirkepolitisk møtested for alle de tre samiske gruppene, sier Bertil Jönsson.

Sikrer representasjon

Det sørsamiske kirkemøtemedlemmet er til daglig diakoniarbeider i Saemien Åålmege (Samisk menighet i sørsamisk område). Han er vara som sørsamisk representant i Nidaros bispedømmeråd. Det nye vedtaket sikrer samme ordning i de to nordligste bispedømmene; En lulesamisk representant i Sør-Hålogaland bispedømmeråd og en nordsamisk i Nord-Hålogaland bispedømmeråd.

Samisk valgmøte skal nominere medlemmer til Samisk kirkeråd, som igjen får stemmerett ved valg av biskop i Nidaros og tre andre bispedømmer.

I løpet av behandlingen på Kirkemøtet ble den sørsamiske menighetens posisjon ytterligere befestet, da antall representanter fra Saemien Åålmege i Samisk valgmøte ble øket fra to til fem.

- Dette er en  fantastisk mulighet, sa biskop Herborg fra talerstolen under debatten om det nye samiske valgmøtet.

- Hurra og Halleluja

Biskop Herborg Finnset uttrykte også stor tilfredshet over vedtaket om Samisk kirkemøte. Fra talerstolen på Kirkemøtet understreket hun den historiske anledningen.

- Dette er en fantastisk sak som åpner et rom og en mulighet for samisk kirkeliv. En ny møteplass for tre samiske grupper, som gir muligheter for mye mer enn politikk, men også sosialt og gudstjenestelig samvær. Dette kan vi rope Hurra og Halleluja for! sa biskop Herborg (se hele innlegget i videoklippet over).

Ulike perspektiv

Bertil Jönsson understreker muligheten for ytterligere fellesskap og utveksling av synspunkt mellom sørsamer, lulesamer og nordsamer. Forskjellen i kultur og kirkehistorie mellom gruppene er absolutt til stede.

- For eksempel har ikke den sørsamiske kirkehistorien vært preget av læstadianisme, slik tilfellet er for de lulesamiske og nordsamiske gruppene. Det alene har satt sitt tydelig preg på våre ulike kirkelige perspektiv, sier Jönsson.