Ventil: - Dette er ikke noe nytt, men noe mer tilgjengelig

Sjelesorg er ikke noe nytt i Den norske kirke, men nå kan unge mellom 18 og 30 år bestille en samtale med en prest eller en diakon på nettsiden Ventil.no, sier prest i U-kirka i Trondheim og koordinator for Ventil i byen, Ranveig Svanholm.

Ventil: - Dette er ikke noe nytt, men noe mer tilgjengelig

-Vanligvis bare tropper man opp på det lokale kirkekontoret dersom man har behov for samtale. Det vi har gjort er å lage en hjemmeside, slik at man kan sende inn en forespørsel digitalt i stedet for.

Ventil: Ventil-Trondheim

Ranveig Svanholm, prest i U-kirka og koordinator

Ventil ble startet av Oslo bispedømme i samarbeid med Modum bad. Tilbudet finnes i flere andre byer. I Trondheim er det relativt nyoppstartet.

- Vi lanserte Ventil på nyåret her i Trondheim og vi er i startgropen ennå. Vi er foreløpig sju prester og diakoner fra byens menigheter, som tilbyr samtaler.

De er voksne og unge med lang og kort fartstid innenfor sjelesorgsarbeid.

- Det er allerede en del sjelesorgsarbeid blant unge voksne i menighetene i Trondheim, men mange blir overrasket over at den lokale kirka tilbyr gratis samtale/veiledning med prester/diakoner som er utdanna i nettopp det. Det viser at det er viktig å få ut informasjon om det.

Samtale: Ventil

Unge voksne mellom 18 og 30 år kan be om en samtale på nettsiden ventil.no.

- Unge voksne har ikke så mange tilbud i den norske kirke. Dette er et forsøk på å imøtegå behov i denne gruppa. Tenårene kan være en heftig periode, men vi snakker ikke så mye om hvordan er det er å være en ung voksen - en periode i livet hvor alt blir røska opp og man skal finne sin egen vei gjennom livet, fortsetter Svanholm.

Og man trenger ikke være medlem for å bestille en samtale.

Hva er sjelesorg?

Sjelesorg betyr omsorg for sjelen.

- Sjelesorg og terapi kan minne om hverandre, men har noen viktige forskjeller. I motsetning til terapi, vil ikke sjelesorg omhandle diagnostisering og behandling, for eksempel. Sjelesorg har litt løsere rammer og samtalene vil kunne være litt åpnere. En sjelesørger er en medvandrer du kan komme til med smått eller stort, det som er godt eller vondt. Målet er at du skal slippe å være alene i det, avslutter hun.