Bispedømmerådet i Tunsberg ønsker seg Kjetil Haga som ny biskop

Bispedømmerådet var det siste lokale leddet som stemte over biskopkandidatene. Nå sendes stafettpinnen videre til biskopene før Kirkerådet tar den endelige beslutningen.

Tunsberg bispedømmeråd samlet rett etter avstemmingen der rangeringen av kandidatene ble avgjort. Foran fra venstre: LIll Tone Grahl-Jacobsen (leder), Per Arne Dahl (biskop), Arild Mikkelsen, Helene Bjerkestrand, Kjellfrid Dekko (nestleder), Linn Strømme Hummelvoll. Bak fra venstre: Merete Bekkeseth Brandsgård, Line Lappegård Furuseth, Ingjerd Breian Hedberg, Steinar Aanstad, Anne Helene Mangelrød Gjone, Rolf Simeon Andersen (stiftsdirektør).

Bispedømmerådet i Tunsberg har vedtatt følgende rangering av de tre kandidatene:

1. Kjetil Haga

2. Jan Otto Myrseth

3. Øystein Magelssen

Lill Tone Grahl-Jacobsen har ledet prosessen i rådet, og er takknemlig for alle som har sagt seg villige til å bli nominert til biskop i Tunsberg.

- Vi har hatt mange kvalifiserte navn på listene, og står igjen med tre gode kandidater i prioritert rekkefølge. Denne prosessen har skapt mye engasjement, og viser at folk og media er opptatt av kirken og hvem som leder den.

Hun forteller at bispedømmerådet har jobbet mye og godt med valget av ny biskop.
- Det har vært en spennende og interessant vei frem til i dag, og rådet har stått på for å komme i mål. Det har vært intenst, men vi har gjennomført med respekt for hverandre, kandidatene og saken.
Nå er vi ferdige med vår del av selve tilsettingen, og vi kan se frem til å ta imot en ny biskop over sommeren.

Innen 23. mai skal biskopene uttale seg, før Kirkerådet tar den endelige beslutningen på sitt møte 6. til 8. juni i Tønsberg.

Kontakt:
Lill Tone Grahl-Jacobsen, leder av Tunsberg bispedømmeråd