Håp i en dråpe vann

Årets fasteaksjon går av stabelen 17.-19. mars. – Jeg er ekstra stolt over at det er kirkens unge, konfirmantene, som leder an fasteaksjonen, skriver biskop Jan Otto Myrseth.

Rachelle El Debs er 15 år. Området hun bor i har vært uten vann i 40 år, men takket være midler fra Kirkens Nødhjelps fasteaksjon har landsbyen fått tilgang til rent vann. Foto: Kirkens Nødhjelp

Av Jan Otto Myrseth, biskop i Tunsberg bispedømme

Hver dag blir vi minnet om mørket som hviler over verden. Krigen i Ukraina har vart i to år, krigen i Sudan er nå verdens største humanitære krise og smertetrykket fortsetter å vokse i Gaza. Menneskelige grusomheter ruller over tv-skjermen, treffer oss i sosiale medier og på radioen. Det er nesten umulig å stenge det ute, og vanskelig å se glimt av lys.

I alt det vonde, trenger vi håp. Vi trenger glede, og vi trenger å se at det nytter å bidra. Kirkens Nødhjelps fasteaksjon er en håpsaksjon. Den viser at det å bry seg kan endre liv, landsbyer og land. Den skaper gode løsninger som får mennesker ut av fattigdom og sult, gjør dem motstandsdyktige mot klimaendringer og sykdommer, og sørger for vann der ingenting vil gro.

Takket være fasteaksjonen kunne Kirkens Nødhjelp rykke ut med livsviktig nødhjelp til ofre for jordskjelvet i Syria og Afghanistan, flommen i Malawi, tørken i Somalia og ikke minst være blant de første til stede i Ukraina da krigen brøt ut. De har også bygd doer til flyktningene fra Sudan i Sør-Sudan. Vann, mat, telt, tepper og hygieneartikler er delt ut. Tusenvis har fått håpet tilbake.

Like viktig som å være til stede i kriser, er det å forebygge dem. Nesten 800 millioner mennesker lever uten tilgang til rent vann i verden i dag. Det vil Kirkens Nødhjelp endre gjennom sitt langsiktige vannarbeid. Rent vann redder liv, forebygger sykdommer og kjønnsbasert vold. Det har Rachelle fra Libanon erfart. Landsbyen hennes har fått vann i Bekaadalen etter at Kirkens Nødhjelp bygde en vanntank på 800.000 liter. Hit strømmet flyktninger fra Syria, og bare en kilometer fra vanntanken pågikk kampene. Nå kan både flyktninger og lokalbefolkningen dele dette vannet, gro grønnsaker og holde seg friske.

Dessverre står Libanon i mange kriser og unge mennesker rømmer landet for å få seg en bedre fremtid. Jeg er derfor ekstra stolt over at det er kirkens unge, konfirmantene, som leder an fasteaksjonen som engasjerer 40 000 frivillige. De er våre verdifulle håpsbærere, også for en ny generasjon. Ta vel imot dem når de enten kommer med bøsse eller ber deg sponse morsomme utfordringer under aksjonsdagene 17.-19. mars.

Det er håp i en dråpe vann. Vi står sammen for en rettferdig verden.

Les mer om fasteaksjonen og hvordan du kan støtte!