Valg av nytt bispedømmeråd

Alle tre listene som stilte til valg, får plass i bispedømmerådet.

Valg av nytt bispedømmeråd

Stemmene til valg av nytt bispedømmeråd er nå talt opp og skal godkjennes av valgrådet. Opptellingen viser at det nye bispedømmerådet vil få tre representanter fra Åpen folkekirke, tre fra Nominasjonskomiteens liste og en fra felleslisten for Bønnelista og Frimodig kirke. I tillegg består bispedømmerådet av biskop, en prest og en annen kirkelig tilsatt.

Denne mandatfordelingen er foreløpig. 21. september skal Valgrådet foreta det endelige valgoppgjøret og da vil det også bli klart hvilke personer som har fått plass fra de enkelte listene.

Bispedømmerådets administrasjon har tatt kontakt med listetoppene på de tre listene og her er deres reaksjoner på det foreløpige valgresultatet (i alfabetisk rekkefølge):

Bønnelista og Frimodig kirke (listesamarbeid), Jo Hedberg

«Vi opplever at valget i realiteten ikke gir særlig store endringer i bispedømmerådets sammensetning, selv om Åpen Folkekirke mistet et mandat til Nominasjonslisten.»

Nominasjonskomitéens liste,  Glenn Agung Hole

«Det ser ut til at resultatet gir en jevn fordeling mellom de største grupperingene noe jeg tenker er bra forutsatt at dette blir valget.  På den annen side ser jeg det som bekymringsverdig at valgdeltagelsen har gått ned fra 12,15% for fire år siden til 8,15%, vi ser det samme med kommunevalget også har gått ned. Dette gir oss en indikasjon på at vi sammen må jobbe for å øke engasjementet rundt kirkevalget.

Åpen folkekirke, Lill Tone Grahl-Jacobsen

Jeg vil først gratulere Bønnelista/ Frimodig kirke og Nominasjonskomiteens liste med valgresultatet. Så vil jeg takke alle som har brukt stemmeretten sin ved årets kirkevalg, og jeg vil spesielt takke dere som har gitt deres stemme til Åpen folkekirke. På den måten kan vi fortsette det gode arbeidet for kirken lokalt.

Jeg hadde håpet at årets kirkevalg ville mobilisert flere av kirkens medlemmer til å bruke muligheten til å påvirke og være en del av kirkedemokratiet, men har vi alle en stor jobb å gjøre i tiden som kommer.

Uansett resultat vil det nyvalgte Bispedømmerådet fortsette å jobbe for en åpen, demokratisk og inkluderende folkekirke.

Les mer om valgdeltakelsen på Den norske kirkes nettsider her

Det endelige resultatet med kandidatkåringen vil vi offentliggjøre 21 september kl. 12.