Hvem kan jeg stemme på?

Din stemme er viktig i kirkevalget. Når du stemmer i kirkevalget er du med på å bestemme hvem som skal lede kirken fremover, og du er med på å støtte kirkens arbeid.  Alle medlemmer over 15 år har stemmerett. Men hvem kan du stemme på?

Hvem kan jeg stemme på?

To valg

Kirkevalget er todelt slik som kommune- og fylkesvalget. Du kan stemme på ditt lokale menighetsråd og på bispedømmerådet i ditt bispedømme.

Mer informasjon om valg av menighetsråd og hvem du kan stemme på finner du på kirkevalget.no.
Nedenfor finner du info om valg av medemmer til bispedømmeråd og Kirkemøtet.

Hva er bispedømmerådet?

Bispedømmerådet styrer kirken i Tunsberg - altså Vestfold og Buskerud. De er våre delegater til Kirkemøtet, som er Den norske kirkes øverste organ. Bispedømmerådet jobber strategisk med å samle og formidle kunnskap om utvikling i menighetene, drive utviklingsprosjekter og fremme samarbeid
mellom menigheter i Tunsberg.

Tre lister

I bispedømmrådsvalget i vårt bispedømme, er det tre lister som stiller til valg (lister tilsvarer partier i stortingsvalget).

Disse er  (i alfabetisk rekkefølge):

• Bønnelista og Frimodig kirke (listesamarbeid).
  • Nominasjonskomiteens liste.
  • Åpen folkekirke

Nedenfor er enn kort selvpresentasjon av de tre listene. Du finner også lenker til deres egne nettsider hvor de presenterer hva de står for og kandidatene på deres liste. Listene presenteres nedenfor i alfabetisk rekkefølge. Bla nedover siden for å lese om alle tre.
Helt nederst på siden vil du også kunne laste ned plakater med bilder av kandidatene.
 ********

Bønnelista og Frimodig kirke (listesamarbeid).

Tunsbergs fellesliste for Bønnelista og Frimodig kirke ønsker:

•  å videreføre den kristne tro og tradisjon som Den norske kirke har vært tuftet på siden reformasjonen.
  • at Bibel og bekjennelse skal være kirkens grunnlag.
  • en kirke med Jesus med oppdragsgiver og herre.
  • en utadvendt og evangeliserende kirke.
  • en kirke bygget nedenfra med gudstjenesten som pulsslaget.
  • å gi økt mulighet til selvstyre lokalt.
  • at sentralstyring og byråkratisering reduseres.
  • at kirkens midler må brukes hovedsakelig lokalt.
  • menigheter med ulik profil.
  • satsing på søndagsskole og trosopplæring, bibelundervisning for barn og unge.

Presentasjon av Bønnelista og Frimodig kirke (listesamarbeid) sine kandidater
Lenke til Bønnelista sine nettsider
Lenke til Frimodig kirke sine nettsider

Nominasjonskomiteens liste

Nominasjonskomiteens liste er menighetenes fellesliste. Nominasjonskomitéen er valgt av representanter fra menighetsrådene med et medlem fra hvert prosti og et fra Ungdommens bispedømmeråd.
Listen er utarbeidet på bakgrunn av forslag fra menighetsrådene, ungdomsrådet i bispedømmet og forslag fra medlemmene i nominasjonskomitéen. Det er lagt vekt på at listen skal representere en bredde i i geografi og hva kandidatene mener om aktuelle kirkelige spørsmål og geografi.
Listen representerer ingen organisasjon eller interessegruppe. Sammen vil vi arbeide til beste for den lokale kirken.

Presentasjon av Nominasjonskomiteens liste sine kandidatene.
Lenke til Nominasjonskomitens liste sine nettsider

Åpen folkekirke

Åpen folkekirke vil at Den norske kirke skal være en folkekirke.
Kirken skal være åpen for alle, fremme menneskeverdet og motarbeide diskriminering. Alle mennesker skal kunne kjenne seg velkomne, bli sett og bekreftet. Dåp, konfirmasjon, vigsel og gravferd setter viktige rammer om livet. Åpen folkekirke vil arbeide for å styrke folks tilhørighet til kirken, i hverdag og høytid, i fest og glede, i krise og sorg. Kirken skal være et naturlig sted å komme til for alle.

Åpen folkekirke vil arbeide for å utvikle demokratiet i kirken. Kirken skal være tydelig og til stede i lokalmiljøet, fremme nestekjærlighet, bygge fellesskap og være en viktig kulturformidler. Kirken må inspirere til engasjement for skaperverket, mot urettferdighet og for solidaritet med fattige og forfulgte.

Presentasjon av Åpen Folkekirke sine kandidater
Lenke til Åpen Folkekirke sine nettsider

Mer informasjon om Kirkevalget og hvordan du stemmer finner du på kirkevalget.no