Opptellingen er i gang!

Valglokalene er stengt. Kirkemedlemmene har gjort sine valg.

Opptellingen er i gang!

Valgdagen, 11 september er over. Dørene til valglokalene er lukket. Kirkemedlemmene i Tunsberg bispedømme har avgitt sine stemmer, enten ved den digitale forhåndsavstemmingen eller ved å putte sin stemmeseddel i valgurnene.  Hvem skal  bestemme i kirken lokalt og regionalt de neste fire årene?

Opptellingen av stemmene er nå i gang. Når opptellingen, som gjøres manuelt i  to omganger, er ferdig vet vi hvem som skal sitte i de 100 menighetsrådene i bispedømmet og i bispedømmerådet. Bispedømmerådene i hvert av de 11 bispedømmene i Norge utgjør også det som er kirkens "storting", Kirkemøtet.

For første gang har det vært mulig å stemme digitalt i kirkevalget. Mens vi  venter på resultatet fra valgdagen, foreligger resultat fra det digitale valget allerede nå:

Digitale stemmer i valg av menighetsråd

I valg av menighetsråd har til sammen 7096 velgere i Tunsberg avgitt digital stemme. Gjennom kirkens egen valgmodul er stemmene tilgjengelige for valgstyrene i lokalkirken som tar tallene inn i opptelling og valgoppgjør.

Digitale stemmer i valg av bispedømmeråd og Kirkemøtet

Totalt stemte 5451 personer i valg av leke medlemmer til bispedømmerådet i Tunsberg og Kirkemøtet. Nå er disse talt opp. Resultatet viser antall stemmer avgitt per liste. I tillegg kommer blanke stemmer.
Listene er satt opp i alfabetisk rekkefølge.

• Bønnelista og Frimodig kirke (listesamarbeid): 581 stemmer.
  • Nominasjonskomiteens liste: 1968 stemmer.
  • Åpen folkekirke: 2530 stemmer.
  • Blanke stemmer: 372 stemmer

Les mer om resultatene, inkludert personstemmene kandidatene har fått her

Valg av lek tilsatt og prest til bispedømmeråd og Kirkemøtet.

De ansatte og prestene har også stemt via et digtalt valg på sine representanter til Tunsberg bispedømmeråd og Kirkemøtet. Opptellingen er nå klar, og publiseres her med forbehold om at valgrådet i Tunsberg bispedømme godkjenner valgoppgjøret.

Disse er valgt:

• Prest: Frode Magnar Andersen, f.1963, Sokneprest, Horten
  • Lek kirkelig tilsatt: Ole Amund Hafell, f.1972, Diakon, Tønsberg.

Nederst på siden kan du laste ned dokument som viser stemmetallene som alle kandidatene fikk.

Når vil de endelige valgresultat for valg av bispedømmeråd  foreligge?

Menighetsrådene har frist til innen 13 september å rapportere inn de foreløpige tallene. Kontrollopptelling av stemmesedler og opptelling av personstemmer og tilleggsstemmer skjer fra og med den 12 sept , etter hvert som stemmesedlene ankommer bispedømmekontoret.
Valgrådet planlegger å publiserer de foreløpige tallene på bispedømmets nettsider den 14 september.

Det vendelige valgoppgjøret vil foreligge den 21. september.