Velferdsteknologi og etikk

Vellykket temakveld i Kongsberg kirke

På temakvelden om Velferdsteknologi og etikk deltok (f.v.) Line Spiten, ordfører i Kongsberg, Lisbeth Dahl, assisterende leder Edvardsløkka omsorgssenter, Lill Tone Grahl-Jacobsen, leder i Tunsberg bispedømmeråd og Reidar Aasbø, sogneprest i Kongsberg

Ordføreren i Kongsberg, Line Spiten, stilte opp på panelsamtale i Kongsberg kirke, da Kongsberg kirkeakademi inviterte til temakveld om velferdsteknologi og etikk. De rundt 60 frammøtte fikk en både opplysende og spennende samtale, der også sogneprest Reidar Aasbø og bispedømmerådets leder Lill Tone Grahl-Jacobsen deltok.

Det gjorde også Lisbeth Dahl, som er assisterende avdelingsleder ved Edvardsløkka Omsorgssenter i Kongsberg.  Dette er et helt nybygd omsorgssenter der det er tatt i bruk mye ny velferdsteknologi, og Dahl la vekt på alle de positive erfaringene både ansatte, men ikke minst beboere har med de mange ulike teknologiske løsningene.

Ordføreren var i sin innledning opptatt av å se mulighetsrommet velferdsteknologien kan gi oss.  Hun snakket om trygghetsskapende teknologi i teknologibyen Kongsberg, og understreket også at velferdsteknologi er et av flere tiltak og bare en del av løsningen i helsetjenestene.

De omkring 60 frammøtte fikk også god anledning til både å stille spørsmål og komme med egne erfaringer fra temafeltet, og det var mange som benyttet muligheten til å gi den nyvalgte ordføreren viktige utfordringer hun kunne ta med seg i hennes og kommunens arbeid med å videreutvikle dette feltet.

Temakvelden var en del av «Kulturkveldene i Kongsberg kirke» som arrangeres en gang i måneden, ofte i samarbeid med andre aktører i byen.  Denne gangen var Klinisk Etikkomite en samarbeidsparter.  I denne komiteen sitter både sogneprest Reidar Aasbø og Lill Tone Grahl-Jacobsen, som er ansatt som kvalitetsrådgiver i Kongsberg kommune.

- Det er viktig at kirken er til stede på ulike arenaer og kan være med å levere premisser til den offentlige samtalen om viktige tema, sier Aasbø.  - Etikk, og i dette tilfellet velferdsteknologi og etikk er et godt eksempel på et tema som også kirken bør ha oppmerksomhet på.

Lill Tone Grahl-Jacobsen, leder av Tunsberg bispedømmeråd er opptatt av at også kirken må være med i den offentlige debatten.

- Kirken har gjennom det diakonale arbeidet ofte gått foran og tatt ansvar i utviklingen av helsetjenestenestene. Kirken bør fortsette å delta i den offentlige debatten, lete etter muligheter hvor både ansatte og frivillige kan bidra til god samfunnsutvikling, samt å sette etiske dilemmaer på dagsorden slik det ble gjort i Kongsberg kirke, understreket Lill Tone Grahl-Jacobsen.