Til brudeparene!

Her finner du informasjon som sendes til brudepar i Gjerdrum og Heni!

Et bryllup er en hendelse med flere viktige sider. Det er på samme tid intimt og offentlig - alvorlig og festlig. Det skal være en dag dere kan oppleve som en fantastisk gave, samtidig som det for de fleste vil være en god del arbeid på for­hånd.

For at forberedelsene ikke skal bli så hektiske at gleden går tapt, er det viktig å finne ut hva man gjøre, og be­stemme seg for hva man vil gjøre av det man kan gjøre. Vi anbefaler derfor at dere leser nøye gjennom all den ved­lagte informasjonen med en gang!

Samtalen

For å ivareta den store begivenhet best mulig, har vi ordningen med ”vigselsamtale”. Vanligvis er det forrettende prest som har denne samtalen med dere. Samtalen kan finne sted i kirken, alternativet er hjemme hos (en av) dere eller på kirkekontoret i Herredshuset. Dersom det er en vikar som skal foreta vielsen, kan det være at dere må møte på vedkommendes kontor.

Målet med denne samtalen er at vi kan bli bedre kjent med hverandre, at vigsleren får lytte til deres historie, og at vi kan snakke sammen om hva som ligger i vigselsritualet. Vigsleren går gjennom litur­gien, og noterer de valg dere har gjort knyttet til liturgien. Om dere synes det er vrient å velge salmer, er det hjelp å få! Som regel avholdes samtalen to - tre uker i forkant av brullupet.

Gleder og sorger

Det er dere som i stor grad styrer hvor inngående denne sam­talen skal bli. Som regel vil den handle mye om glede: Om det dere har opplevd sammen så langt, og om bryl­lupet som ligger foran.

Lykke til med forberedelsene, og ta gjerne kontakt hvis dere lurer på noe!

Gjerdrum og Heni sokn

Jakob Furuseth