Sparebankstiftelsen DNB gir 23 mill. til utvikling av Sofienberg kirke som kulturhus for barn og unge

I samarbeid med barn, unge og nabolag har Paulus og Sofienberg menighet planer om å gjøre Sofienberg kirke og kirkepark til kulturhus og møteplass for nærmiljøet. Tilskuddet fra Sparebankstiftelsen gir menigheten mulighet til å utvikle dette arbeidet de neste tre årene. Målet er å skape et bærekraftig kulturhus i en kirke som er tatt ut av ordinær drift.

Arbeidet med å utvikle kirken til kulturhus har bakgrunn i at barn og ungdom i Oslo indre by trenger flere hengesteder. Etter innspillsrunder med barn og ungdom har de ønsker om innhold som spenner fra et sted å lese, spille brettspill og bordtennis, lage mat, jobbe, leksehjelp - og mye, mye mer. En av elevene ved Lakkegata skole sier det enkelt: "Det er viktig og gøy at alle barn kan være et sted!»

Kjetil Haga, kirkeverge i Oslo:
- I Oslo er vi opptatt av å åpne kirkebyggene og utvikle nye måter å være kirke på, i tett dialog med lokalmiljøet. Dette prosjektet er en spydspiss i så måte, og tildelingen er en stor anerkjennelse av arbeidet som har vært gjort i prosjektgruppa.

Kari Veiteberg, biskop i Oslo:
- Vi vil at våre kirkedører skal være åpne for alle som ønsker å gå inn. Å satse på barn og unge, er å satse på framtida. De skal selv få bidra til positiv utvikling i sine egne nærmiljø.

Anders Huuse Kartzow, daglig leder og ansvarlig for Sofienbergprosjektet i menigheten:
- Barn og unges egne drømmer om hvordan kirka kan utvikles til et åpent kulturhus, er bærebjelken for dette arbeidet.
- Vår ambisjon er at Sofienberg kirke og kirkepark skal være et godt sted å være for barn og ungdom gjennom hele uka, fra morgen til kveld.
- Dette er et unikt prosjekt i kirkenorge, der vi ønsker å finne ut hvordan vi kan skape nytt liv i en nabolagskirke, som trenger vern og omsorg.

Hva skal midlene brukes til:
Midlene fra Sparebankstiftelsen skal brukes for å investere i nødvendig utstyr i kirken og kirkeparken. Det skal etableres en prosjektorganisasjon for å koordinere aktiviteter og tilbud for målgruppen. Tilskuddet vil også gå til å utforske hvordan barn og unge kan medvirke i å skape egne møteplasser, med betydning for andre stedsutviklingsprosjekter.

Fakta om Sofienbergprosjektet:
Sofienberg kirke ble tatt ut av drift som menighetskirke i 2019, og har i flere år vært utleiekirke. Menigheten ønsker gjennom dette prosjektet å lage et samlingspunkt i bydelen hvor alle er velkomne. Byantropologene AS og Schjelderup Trondahl arkitekter AS er menighetens samarbeidspartnere og skal delta i det videre arbeidet med å utvikle Sofienberg kirke til en åpen møteplass og kulturhus for nabolaget.

Fakta om Sparebankstiftelsen DNB:
Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse som gir bidrag til allmennyttige formål. Stiftelsen støtter prosjekter over hele landet som skaper engasjement, involverer frivillige og gir et positivt bidrag til barn og unge. Siden opprettelsen i 2002 har Stiftelsen bidratt med 9,7 milliarder kroner til allmennyttige formål. Tilskuddet til Sofienbergprosjektet er forankret i Stiftelsens formålsområde nærmiljø og kulturarv, som blant handler om å utvikle gode nabolag og åpne møteplaser.

Fakta om Paulus og Sofienberg menighet:
Paulus og Sofienberg menighet (sokn) er del av Den norske kirkes virksomhet sentralt på Grünerløkka i Oslo. I soknet er det to kirker, Paulus kirke ved Birkelunden og Sofienberg kirke i Sofienbergparken. Paulus kirke er soknets menighetskirke.

Kontaktpersoner:
- Anders Huuse Kartzow, daglig leder i Paulus og Sofienberg menighet og ansvarlig for Sofienbergprosjektet i menigheten, mobil: 926 84 958, epost: ak255@kirken.no

Hva skjer fremover?
- Sofienbergprosjektet tar formelt over ansvaret for utvikling og bruk av kirka i mai.
- Sofienbergprosjektet inviterer barn, ungdom og nabolag til offisiell åpningsfest for Sofienbergprosjektet 24. august.
- På forsommeren vil en av prosjektets samarbeidspartnere – Spireverket – arbeide med å gjøre parken mer åpen og tilgjengelig. Ulike midlertidige installasjoner skal lages sammen med unge voksne for å gjøre kirkeparken til et mer attraktivt hengested for barn, ungdom og nabolag.
- Les mer om hva som skjer i Sofienbergprosjektet på www.sofienbergprosjektet.no

Kontaktinformasjon for Paulus og Sofienberg menighet

Paulus og Sofienberg kirker:
Paulus kirke ligger i Thorvald Meyers gate 31 ved Birkelunden på Grünerløkka. Sofienberg kirke er lokalisert ved Rathkes gate 18 ved Sofienbergparken.

Gavebidrag til menighetens arbeid:

Orgnr. 914.514.361
Kontonummer gavekonto: 1506.24.57756