Gleder seg til å fylle kirka med duften av nymalt kaffe, servert fra en helt spesiell kanne

–  En etiopisk kaffeseremoni symboliserer gjestfrihet, smiler Temesgen Birru. På «Etiopisk Oromokulturkveld» 5. mai kan du både smake på kaffen, nyte mat fra hjemlandet hans - og bli kjent med ulike bryllupskulturer fra Etiopia.

Oromo er et folkeslag i Etiopia bosatt menge områder i den østlige delen av Afrika, blant annet Etiopia der Birru er født og oppvokst. Birru er prest i den kristne Oromo Evangeliske Forsamling. Samtidig er han kirketjener i Bakke og Lademoen kirke.

Tidlig på 2000-tallet kom Temesgen Birru fra Etiopia til Norge. Krig og uroligheter i hjemlandet gjorde det umulig for ham å være der.

Han kom først til Kyrksæterøra, der han ble godt kjent med den lokale kirka.

– Kirka holdt i meg

– Jeg tok selv kontakt. Menneskene der gjorde den første tiden min i Norge lettere. Kirka holdt i meg, forteller han.

– Tror du på Gud, er det alltid et håp, legger Birru til.

En bilulykke i hjemlandet noen år tidligere gjorde han enda sterkere i troen på Jesus.

– Jeg var den eneste overlevende av 40 passasjerer i en buss. Jeg opplevde å bli dratt opp av vannet av en kraft, forteller han.

Da han kom til Norge, var familien hans, ektefellen og deres to barn igjen i Etiopia.

– Kirka hjalp meg med å få dem til Norge, forteller han.

Etter at de kom til Norge, ble familien utvidet med et familiemedlem til, en sønn som i dag er tenåring.

– Så er jeg blitt bestefar, smiler Birru.

Temesgen Birru og Stein Ellinggard, tidligere sokneprest i Bakklandet og Lademoen har blant annet samarbeidet om flere felles gudstjenester i Lademoen kirke.

Etter en tid på Kyrksæterøra bosatte familien seg i Trondheim. I mange år bodde de på Lademoen, men flyttet etter hvert til Brundalen.

Da han kom til Trondheim i 2010 spurte han  Bakklandet og Lademoen menighet om hans egen menighet kunne låne Johanneskapellet i Lademoen kirke til sine gudstjenester. Det fikk de, og har siden hatt sitt menighetsliv her.

– Gudstjenestene ligner på de som ellers er i kirka her, men vi har veldig lange prekener, smiler Birru.

Her ble han også ordinert til prest i 2013.

– Dagen var fantastisk med gjester fra hele Europa. Vi gikk fra Lademoen til Nidarosdomen, der de fikk se det flotte kirkebygget, forteller Birru.

– Viktig å si unnskyld

Birru er opptatt av at vi blir godt kjent med hverandres kulturer og gleder seg til «Etiopisk Oromokulturkveld» I Lademoen kirke 5. mai kl. 16.00. Her serveres du fargerik og tradisjonell mat som «Buddeenna», du kan en autentisk kaffeseremoni - hvor kaffebønnene ristes over åpen ild, males for hånd og brygges i en spesialkanne kalt «jebena» og få høre om etiopiske bryllupskulturer.

Selv ble han kjent med sin kone i kirka hjemme i Etiopia.

– Da jeg giftet meg i 1996 sendte jeg i forkant brev til min fremtidige kones familie. I brevet lå det også en pengegave til familien. Med utgangspunkt i dette snakket familien hennes med henne om hun ønsket å gifte seg med meg. Det gjorde hun, og vi har hatt et langt og godt ekteskap, smiler Birru.

– Hva er hemmeligheten?

– Kjærligheten til hverandre må ligge til grunn. Når folk kommer til meg og spør om råd for ekteskapet, sier jeg at ordet «unnskyld» er det viktigste!

Temesgen Birru elsker kulissene til teaterstykket Fravel, Herr Muffin, som spilles i Lademoen kirke hvert år.

Temesgen Birru har bodd 17 år i Norge, men har alltid med seg hjemlandet i sitt hjerte. Han har vært tilbake flere ganger. Hjemme i Etiopia bor moren og de seks søsknene hans. Da han var tilbake sist høst, kunne han ikke besøke moren grunnet urolighetene i landet. Det ble for risikabelt å ta turen til dit hun bor.

Hjemlandet hans har vært rammet av krig og uroligheter siden 1970-tallet

– Etiopia er et fantastisk land med en flott natur. At det er rammet av konflikter og uroligheter er bare trist, sier Birru.

Han er svært glad i sine venner på Lademoen, og takknemmlig for at Oremo-menigheten får bruke kirka fritt.

Nå gleder han seg til å møte flest mulig på «Etiopisk Oromokulturkveld» i Lademoen kirke søndag 5. mai kl. 16.00.

– At vi møtes og blir kjent med hverandres kulturer er både fint og av betydning for at vi har det bra sammen, understreker Temesgen Birru.

Alle hjertelig velkommen. Gratis inngang.

Tekst og foto: Karina Lein, kommunikasjonsrådgiver Nidaros domprosti

Kontaktinformasjon for Bakklandet og Lademoen menighet

Besøks- og leveringsadresse:
Frostaveien 2H, Trondheim 7068

Åpningstider: 11.00-15.00.

Post- og fakturaadresse:
Bakklandet og Lademoen menighet, Kirkelig fellesråd i Trondheim, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Org. nr. 976 998 189

Felles sentralbord: