Om bispedømmet

En nytenkende folkekirke

Hamar bispedømme har lang tradisjon for å være et foregangs bispedømme hva gjelder nytenkning, toleranse og folkelighet. Det var biskop Schjelderup i Hamar bispedømme som i 1961 ordinerte Norges første kvinnelige prest, i Vang Kirke. Det var den samme Schjelderup som utfordret kirken i helvetesdebatten. Videre var det i Hamar Norge fikk sin første kvinnelige biskop, Rosemarie Köhn i 1993. Det var også i Hamar bispedømme at en kvinnelig prest for første gang fikk inngå partnerskap med en kvinne, og likevel fortsette som prest.  Biskop Rosemarie Köhn stod i sin gjerning for en bred og folkelig kirke, med vekt på toleranse og kjærlighet.

Hamar bispedømmeråd har utarbeidet en ”Folkekirkestrategi” hvor en sier at en ønsker å være en kirke som ”tar menneskers lengsler og behov på alvor”, og ”fokuserer på livets og kjærlighetens Gud”.

Da Solveig Fiske i 2006 ble vigslet til biskop i Hamar bispedømme,  var hun tydelig på at hun vil arbeide for at kirken fortsatt skal være en åpen og raus kirke for alle. Hun ønsker å representere en kirke som ikke fraskriver noen troen - en kirke som tar vare på medmenneskeligheten og tegner en himmel over det hele mennesket. Fortiden brukes til å gå inn i fremtiden med tro, røtter og toleranse som grunnleggende tema.

By og land - skog og vann

Hamar bispedømme omfatter fylkene Hedmark og Oppland, og er landets nest største bispedømme i utstrekning. Vi har en mangfoldig natur med tre av de største dalførene i landet, omgitt av Sognefjell, Jotunheimen, Dovrefjell og Rondane. Vi kan også by en tur i verdens eldste rutegående hjuldamper, på Norges største innsjø, Mjøsa.

Det bor omlag 380 000 mennesker i Hamar bispedømme. 113 000 bor i byene Gjøvik, Lillehammer, Kongsvinger, Elverum, Brumunddal, Moelv og Hamar. Hovedtyngden av innbyggerne er bosatt i bygder og tettsteder spredt over hele bispedømmet. Dette har igjen sammenheng med næringsgrunnlaget, som er preget av jord- og skogbruk, ofte i kombinasjon med turist- og servicenæring.

Det kirkelige landskapet

Hamar bispedømme består av 160 sokn pr. 1.1. 2023 og 46 fellesrådsområder pr. 1. 1. 2023 fordelt på disse ti prostiene:

• Hamar domprosti
  • Ringsaker prosti
  • Solør, Vinger og Odal prosti
  • Sør-Østerdal prosti
  • Nord-Østerdal prosti
  • Nord-Gudbrandsdal prosti
  • Sør-Gudbrandsdal prosti
  • Toten prosti
  • Hadeland og Land prosti
  • Valdres prosti

Det er 229 kirker i bispedømmet. Kirkene betjenes av rundt 120 prester.  Totalt er det omtrent 660 kirkelig ansatte i ulike stillinger (kirkeverger, kirketjenere, klokkere, gravere, organister, prester, diakoner, kateketer, menighetspedagoger, sekretærer, barnehageansatte og barne- og ungdomsarbeidere).

Fra 01.01 2023 ble Sjøli sokn og Ytre Rendal sokn slått sammen til ett sokn. Det nye soknet heter Sjøli og Ytre Rendal sokn (Nord-Østerdal prosti)

Fra 01.01.2022 ble Jevnaker kirkekommune og Jevnaker sokn overført til Tunsberg bispedømme.

Fra 01.01.2016 blir Nord- og Sør-Odal ett kirkelige fellesråd; Odal kirkelige fellesråd.

Fra 01.01. 2015 er Lesja og Lesjaskog sokn slått sammen.