Granskning av norske myndigheters urett begått overfor samer, kvener og norskfinner

1. juni legger kommisjonen som er nedsatt av Stortinget, fram granskingsrapporten om fornorskingspolitikk og urett begått overfor samer, kvener og norskfinner.

Foto: Martha Dear, CC, flickr.com

Mandatet har vært tredelt, med en historisk kartlegging som beskriver norske myndigheters politikk og virksomhet overfor samer, kvener, og norskfinner både lokalt, regionalt og nasjonalt. Videre skulle virkningene av fornorskingspolitikken undersøkes og det skulle foreslås tiltak som bidrar til videre forsoning. Rapporten vil også omfatte kirkens rolle i denne sammenheng.

Les mer på kommisjonens nettside.

Opplesning

Etter at Sannhets- og forsoningskommisjonen har levert sin rapport til Stortinget, vil komiteen gå til Nationaltheatret. Der skal det kvenske teateret, Kvääniteatteri, ta imot rapporten, og alle dens over 700 sider skal leses høyt. Lesningen vil ta rundt 30 timer, og rapporten skal leses av representanter av nasjonale institusjoner, scenekunstnere og helt vanlige folk.  Lesningen, som kan følges på NRK, har fått tittelen «Norge lytter – En scenisk lesning av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport».

Bønn

Videre vil det oppfordres til å ta det videre forsoningsarbeidet med i forbønnen under gudstjenestene i kirkene søndag 4. juni. Fred og forsoningskirken Trefoldighet vier hele gudstjenesten søndag 4. juni til temaet. Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud deltar.