Miljøkrise og fremtidshåp

25. mai markerer vi 25-årsjubileet til Kontaktgruppen for buddhist-kristen dialog! Vel møtt til Litteraturhuset i Oslo klokken 17:30-21:00.

Miljøkrise og fremtidshåp

Miljøutfordringene kan gjøre det lett å miste motet. Hvordan forholder vi oss til dystopien i miljø- og klimaspørsmålene? Og ligger det et ansvar i våre livssyn og tro for å gjøre noe med krisene vi står overfor?

Markering

Kontaktgruppen for buddhist-kristen dialog har 25-års jubileum. Gjennom tiår med samtaler om ulike temaer innenfor kristendom og buddhisme ønsker Kontaktgruppen å vise hva dialogen har bidratt med i praksis. Klima og miljø har flere ganger stått sentralt i samtalene og 25 år senere er tematikken desto mer aktuell. Miljøkrise og fremtidshåp er et todelt arrangement, hvor Kontaktgruppen både markerer jubileet og inviterer representanter fra ulike tros- og livssynssamfunn til samtale og refleksjon om klima- og miljøspørsmål: Hvordan kan våre livssyn være en motkraft til det destruktive og samtidig gi fremtidshåp? Eller er våre livssyn en virkelighetsflukt eller en mobilisering til handling?

Bidragsytere

I løpet av kvelden vil vi få innledninger av blant annet leder for Buddhistforbundet Egil Lothe, forskningsdekan i interreligiøse studier ved Det teologiske fakultet Anne Hege Grung, og professor emeritus i interreligiøse studier Oddbjørn Leirvik. Det blir også panelsamtale med representanter fra ulike tro- og livssynssamfunn ledet av kirkefagsjef ved Oslo Bispedømme Tor Øystein Vaaland. I tillegg vil vi få musikalske innslag fra Solfrid Molland.

Vi inviterer alle som er interesserte og engasjerte i klima- og miljøspørsmål!

Du finner fullstendig program på Kirkelig dialogsenters nettsider: https://kirkeligdialogsenter.no/

Følg også arrangementet på Facebook: Miljøkrise og fremtidshåp | Facebook