Oslo Pride - kirken er med!

I slutten av juni er det Oslos tur til å markere PRIDE. Da skjer det også mye rundt i menighetene våre, og på Pride House.

Foto: Daniel James, unsplash.com

Følg med på din lokale kirkes sider på nett og i sosiale medier, så får du siste oppdatering. Du kan også følge med på facebook-siden kirken på pride.

I tillegg er det arrangement på Pride House, blant annet Den norske kirkes spørretime,

og visningen av filmen Prestens hemmelighet.

Regnbuemesse i Oslo domkirke 30.6 kl. 17.00

Regnbuemesse på PRIDE, fredag 30. juni kl 17.00

Karen Onshuus, preken
Trude-Christina Halvorsen, Simon Liljegren og Christian Kringstad Kielland, liturger
Hilsener fra Jan Bjarne Sødal, FRI og fra Elisabeth Meling, leder i Skeivt Kristent Nettverk
Musikkinnslag ved Henning Meling og Eivind Borge Hansen
Sangere fra Oslo domkor
Kåre Nordstoga, orgel
Arr: Oslo domkirke i samarbeid med Skeivt Kristent Nettverk

Velkommen til Morgenbønn og Pride frokost i Grønland kirke!

Sammen med Skeiv Verden og Forandringshuset Grønland inviterer Gamlebyen og Grønland menighet til morgenbønn og frokost før Pride-paraden - en årlig og viktig tradisjon. Biskop Kari Veiteberg (Den norske kirke) og Skeivt Kristent Nettverk bidrar også i arrangementet.

Vi starter med morgenbønn kl. 11.00-11.30 før det er gratis frokost, pynting og oppladning til paraden.

Vi åpner dørene kl. 10.30. Velkommen akkurat som du er!

Gå med Kirken på pride i paraden!

Gå med Kirken på Pride i paraden! Etter frokosten i Grønland kirke samles vi for å gå i paraden sammen. Sjekk FB-eventet (QR-koden) for mer informasjon om oppmøtested. Alle er velkomne til å delta.

Vålerenga kirke

Vålerenga markerer Pride og 1-års-dagen på gudstjeneste 25.juni – med ofring til Skeivt kristent nettverk (som vi alltid gjør siste søn i juni).

Kampen menighet deltar på dette.

Manglerud kirke

Har tett og god kontakt med Manglerud gård treffsenter 60 pluss som har en stor skeiv utstilling, Skape(t) i samarbeid med Pride Art.

Sagene kirke

Skeiv messe i Sagene kirke søndag 25 juni klokka 11. Preken, Siri Sunde, liturg Gaute Granlund. Rosa konsert 27 juni klokka 13 med Stein Erika Skøyeneie. Årets programleder er Anders Rogg.

Paulus og Sofienberg menighet

På dagen ett år etter terrorhandlinga i Oslo sentrum, inviterer vi til regnbuegudstjeneste med internasjonalt perspektiv i Paulus kirke søndag 25. juni klokka 1100.

Vi vil minnes det som skjedde og samtidig prøve å se framover og utover, blant annet ved å informere om situasjonen for skeive i Øst-Afrika.

Toni Kruger-Ayebazibwe fra Sør-Afrika er predikant. Hun er leder for Global Interfaith Network for people of all Sexes, Sexual Orientation, Gender Identities and Expressions (GIN-SSOGIE) og prest i Metropolitan Community Church.

Ellers medvirker Jan Bjarne Sødal (FRI) og Rolv Nøtvik Jakobsen, den nytilsatte diakonen Kristina Olette Bjorvatten Myhren og kirkemusikeren Svein Amund Skara. Offer til FRIs solidaritetsfond.

Det blir kirkekaffe og mulighet til å samtale mer i høve denne spesielle dagen ved inngangen til Pride-uka etter gudstjenesta

Samarbeid mellom Skeivt arkiv og Den norske kirke

Vil du fortelle noe fra livet ditt som kan være med på å belyse skeiv historie i Den norske kirke? Vi oppfordrer alle til å fortelle om sine opplevelser og historier anonymt til Skeivt arkiv. Vi vet at historiene er mange, og ofte vonde. Men når du måtte ønske å dele den, vil vi at den skal komme frem. Alle historiene anonymiseres, av hensyn til personvern. Det kan du lese mer om på skeivtarkiv.no.