UTSATT: Gullvågs "Den bibelske syklus" til Bergen

Utstillingsåpningen med bildene til Håkon Gullvåg 11. september er utsatt grunnet korona. Velkommen søndag 12. september for spennende samtaler kl. 13.00

Detalj fra Oppstandelsen, som er et av bildene av Håkon Gullvåg som kommer til utstillingen i Bergen.

Utstillingsåpningen er utsatt grunnet korona.

NB! Det blir som planlagt et arrangement søndag 12. september kl. 13 i domkirken. Der samles en palett av stemmer fra kunst-, kultur-, kirke- og samfunnsliv til samtale og kunst og kultur. Les mer her

Håkon Gullvåg er en av Norges mest anerkjente kunstnere, særlig kjent for sine portrettmalerier, men også som kirkekunstner. Den bibelske syklus er en serie med bibelske motiver, malt for visning i Nidarosdomen. Maleriene utløste en stor nasjonal debatt om bruken av kunst i kirkerommet. Utstillingen har siden vært vist i katedraler i Europa og i kirker i Midtøsten, og besøker nå Bergen for første gang.

Utstillingen består av 15 malerier i stort format, samt en svevende kube. Bildene gjengir Bibelens grunnfortelling fra skapelse til oppstandelse. Kunstneren vil i tillegg ta med helt nye malerier til utstillingen i Bergen domkirke.

Det er mulig å melde seg som frivillig vakt eller omviser i utstillingsperioden, se artikkelen nederst på siden.

UTSATT: Åpning lørdag 11. september

Søndag 12. september

Kl. 11.00  Gudstjeneste

Sokneprest Hans Jørgen Morvik

Domkantorene Kjetil Almenning og Sigurd Melvær Øgaard

Preludium til Gullvåg-utstilling
Bergen domkirke

Kl. 13.00 Inspirert og utfordret - Hvorfor samtidskunst?

Arkivar og kunsthistoriker Oddbjørn Sørmoen, direktør Solveig Øvstebø, kulturjournalist og kritiker Jan H. Landro

Inspirert av Johan Fredrik Kroepelien

Samtidskunst i hellige rom
Oddbjørn Sørmoen, mangeårig forvalter av kirkelig kulturarv, forteller om verdien av brytninger mellom samtidskunsten og de historiske, allerede ladede rommene. Sørmoen er sentral i arbeidet med utvikling av en ny kirkelig kulturarvstrategi.

Kraft til forvandling
Solveig Øvstebø, dynamisk forvalter av internasjonale samlinger for samtidskunst. Kompetent og uredd baner Øvstebø vei for markante kunstnere og deres produksjoner, først i Bergen, senere i Chicago og nå som direktør for Astrup Fearnley Museet i Oslo.

Mangeårig kulturjournalist og kritiker i Bergens tidende, Jan H. Landro, leder samtalen, som vi håper vil bidra til ny erkjennelse og engasjement for samtidskunsten.

Kl. 14.00 - 16.00 Feire fortiden - forme fremtiden. Inspirert av Johan Fredrik Kroepelien

En palett av stemmer fra kunst-, kultur-, kirke- og samfunnsliv bidrar til samtalen inspirert av Johan Fredrik Kroepelien: Leif Jarle Theis, Per-Harald Nilsson, Karstein Askeland, Sven Åge Birkeland, Stein Olav Henrichsen, Kjetil Smørås, Harm-Christian Tolden, Solveig Øvstebø, Katrine Nødtvedt.

Også medvirkende:

Kurator Aashild Grana, datter Agnes Kroepelien og kultur-rådgiver Ragna Sofie Grung Moe

Sangere fra Bergen domkor.
Domkantor Kjetil Almenning
Skuespiller Ragnhild Gudbrandsen