Ungdommer bestemmer

Den årlige konferansen Vegkryss hadde mange unge deltakere i august. Her får ungdommene medbestemmelse i kirkelivet.

Alle foto: Vilde Marie Skjæveland

Helgen 18. - 20. august samlet Bjørgvin bispedømme nærmere 70 deltakere til Vegkryss i St. Jakob kirke. Vegkryss er Bjørgvin bispedømmets årlige ungdomslederkonferanse som setter ungdom på agendaen. Helgen består av en god blanding av moro, sosialt fellesskap og faglig input.

I løpet av Vegkryss har ungdom mellom 15 - 30 år diskutert saker som blant annet engasjerer unge, avholdt bispedømmets ungdomsting, valgt nytt ungdomsråd, samt deltatt på lederkurs, seminarer og workshops. Med 70 ungdommer på hotellovernatting i byen ble det også tid for sosiale aktiviteter, spill og god mat.

Morgenprat med biskopen

Biskop Ragnhild Jepsen tok turen innom til en morgenprat over kaffekoppen - på scenen. Hun fortalte om saker som opptar henne og svarte på spørsmål fra ungdommene. Hun kunne røpe at hun synes  det gøyeste med å være biskop er å reise rundt å treffe mennesker, og spesielt unge. Hun fortalte også om hva hun synes var mindre gøy med jobben - men det blir en godt bevart hemmelighet på Vegkryss.

(f.v.: Biskop Ragnhild og prest Susanne)

Lørdag kveld var høydepunktet show og konkurranser i rammen av KFUK-KFUMs konsept “Kampkveld”. Her var det så god stemning at man nesten kunne føle taket i St. Jakob kirke løfte seg. Søndag formiddag avsluttet vi helgen med å feire gudstjenesten sammen med menigheten i Johanneskirken. Her bidro ungdommene både som medliturg og med musikalske innslag.
I løpet av helgen tok vi en prat med noen av ungdommene.

Hva var det beste med Vegkryss?

- Noe av det beste med veikryss er å få møte mange nye fra ulike menigheter og vi visste ikke at det var så mange heller. Hvis det er noe som man ikke synes går så bra, har vi nå muligheten til å endre det. Vi kan være del av noe større og det kan du også! forteller Anneli og Anna fra St. Jakob Ten Sing.

Anna og Anneli på Vegryss 2023
(f.v.: Anna og  Anneli fra St. Jakob Ten Sing)

Hva gjør dere på Vegkryss?

-Vi har jobbet med saksdokument i mindre grupper. Etterpå presenterte vi saken til Ungdomstinget og forhåpentligvis får vi et vedtak,  forteller Jannike fra Fana og Ytrebygda menighet.

- Her på Vegkryss har vi mye kjekt som workshop, spiser god mat og viktigst av alt, vi tar opp saker som er viktig for ungdom. Noe av det viktigste vi er blitt enig om er at kirken skal være et åpent sted, der alle skal få ha sin egen mening og ikke bli sett ned på. Vi må være reflekterte og åpent for alt,  forteller Maria og Maria fra Ytrebygda Ten Sing.

Maria og Maria fra Ytrebygda Ten Sing på Vegkryss 2023
(f.v./f.h.: Maria og Maria fra Ytrebygda Ten Sing)

Demokrati

Vegkryss arrangeres årlig. Alle menigheter i Bjørgvin bispedømme kan sende sine ungdommer til konferansen. Man kan være deltaker eller delegat på ungdomstinget. Som delegat har man stemmerett og kan bli valgt inn i ungdomsrådet.Ungdomstinget gir ungdommene et plattform til å uttale seg om viktige saker i kirkedemokratiet, samt velge bispedømmets ungdomsråd. Ungdomsrådet arbeider videre med sakene mellom hvert ungdomsting.

Tekst: Kristin Edvardsen Engeberg